Det er merkelig, synes direktøren ved brannbilprodusenten Rosenbauer Norge AS, Stein Asgeir Egenes. – De fleste land i Europa har slike forskrifter, men ikke Norge, sier han.
Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen ved Direktoratet for brann og eksplosjonsvern (DBE) bekrefter at norske myndigheter ikke stiller detaljerte krav. – Vi krever at kommunene har tilstrekkelig, egnet utstyr. Det er ikke hensiktsmessig at myndighetene skal bestemme over kommunene i detalj. De skal få bestemme selv så langt det er mulig, sier Andersen.
Mange gamle
DBE har rutinemessig tilsyn med brannvesenene, og kan gi pålegg om å skifte ut materiell. Kommunale brannvesen i Norge hadde totalt 2270 utrykningskjøretøyer og påhengsvogner i år 2000. Av disse var 32 prosent eldre enn 20 år. 72 prosent var eldre enn ti år. En del av de eldste kjøretøyene er ikke i tjeneste, eller brukes som reservemateriell. Hvert år kjøper kommunene inn om lag 30 nye brannbiler. I tillegg kommer biler som benyttes av beredskapsstyrker på flyplasser, i industrien og andre steder.
Tyskland er et av de landene som har gått langt i detaljspesifisering – lengre enn det som er hensiktsmessig, mener Andersen. I Sverige beskriver myndighetene en brannbil som passer til de fleste forhold; den såkalte basbrannbilen.
De fleste brannbiler som leveres til norske kommuner er i stor grad bygd opp etter tyske DIN-normer, ifølge Andersen. Utover det kan hver enkelt kommune ha spesielle ønsker til utrustning som aggregater og lysmaster.
Euro-standard
I løpet av to-tre år kommer en Europastandard for brann- og redningsbiler, som Norge har forpliktet seg til å innføre. Rosenbauer International holder på å lage en standardisert europabil som skal kunne benyttes i alle EU-land.
Rosenbauer Norge er en av Norges tre produsenter av brannbiler. Over 900 brann- og redningsbiler er hittil produsert i lokalene deres i Flekkfjord. Bedriften ble i 1993 et selvstendig 90 prosent datterselskap i Rosenbauer International AG, som har hovedsete i Linz, Østerrike.
18 montører arbeider i de 2000 kvadratmeter store produksjonslokalene. Bilene leveres med midtmontert eller hekkmontert pumpe, eventuelt med støydemping. Påbyggene er av aluminium og hjelperammene er galvaniserte. Elektriske komponenter monteres i egne vann- og støvtette skap i påbyggene. Prisen for en typisk norsk brannbil er fra en million til og en og en halv million kroner pluss moms.