Målet er tre milliarder i omsetning

I løpet av de kommende årene vil Schneider Electric doble omsetningen i Norge. Et av de store vekstområdene skal være industriautomatisering.

Said Amiri og Elyette Roux, Schneider Electric
Said Amiri og Elyette Roux, Schneider Electric Bilde: Joachim Seehusen
14. juli 2016 - 07:00

Fra det norske hovedkontoret på Ryen i Oslo er Schneider Electric i ferd med å sette en helt ny strategi ut i livet. Selskapet har i Norge fokusert mest på løsninger for bygg og er nok også mest kjent som leverandør til byggenæringen. Industrisatsingen har kommet noe i skyggen. Men Elyette Roux, direktør for strategi og forretningsutvikling sier at mer enn halvparten av omsetningen går til industri og den satsingen skal styrkes.

Ambisjonene er å doble omsetningen innen 2018. I 2014 omsatte selskapet for halvannen milliard, det betyr at selskapet ønsker å nå tre milliarder kroner i Norge.

Rydder i merkenavn

– Inntil for fem år siden hadde vi 150 forskjellige merkenavn. Nå har vi ryddet, og det er kun ni eller ti merkenavn igjen, og de er unntakene. Citect og Wonderware er også deler av Schneider.

Said Amiri er salgsdirektør for industri­automatisering hos Schneider. Han sier han forstår at selskapet for mange er mest forbundet med bygg.

Vis mer

– Det er litt som at mange tenker vaske­maskiner når Siemens blir nevnt. På verdensbasis er vi faktisk nummer to innen industriell automatisering, bak Siemens. I Norge ligger vi som fire eller fem. Men innen industriell IT er vi markedsl­eder, sier Amiri.

Nå skal fokuset vris mot olje og gass, transportsektoren, næringsmiddelindustrien inklusive akvakultur. Det er lagt en treårs plan der salgsarbeidet blir lagt om.

Les: Elyette Roux leder industrisatsingen til Schneider

Utvalgte partnere

– Vi skal benytte en kombinasjon av tradisjonelt salg, og tettere samarbeid med utvalgte store kunder. Blant dem er Statoil, Marine Harvest, Jern­baneverket, Helsebygg og Nordic Choice. Så skal vi samarbeide tettere med system­integratorer og gi dem støtte for våre løsninger, sier Roux.

Hun vil ikke ut med detaljerte planer for hvor veksten skal komme, men legger til at det er åpenbart at noen områder vil ha langt sterkere vekst enn andre.

– En så stor øking i omsetningen vil vel kreve økt bemanning om dere lykkes?

– Nei, vi planlegger ikke økt bemanning. Vi gjør interne endringer, noen får nye roller. Vi skal ha flere på system­arkitektur og akvakultur, blant annet. Men dette skal vi håndtere med de ansatte vi har. Men, presierer Roux, vi skal ikke kutte bemanningen.

Les: 2015 var et rekordår for Schneider Electric.

Vil bli best

Ledelsen i Schneider Electric Norge har satt seg et svært ambisiøst mål i kampen om å vokse. Selskapet ønsker å bli norges beste arbeidsplass.

– Ja, det er ambisiøst. Men vi må ha ambisiøse mål. Det skal vi klare gjennom medvirkning, de ansatte skal merke at de deltar i en prosess der de blir lagt merke til. Velvære er viktig og jobbutvikling. Vi startet denne prosessen med en omfattende intervjurunde med samtlige ansatte.

Prosessen er ikke unik for Norge. Globalt er den en del av konsernets 2020-vision som fører til at det endringer i alle Schneiderseslskaper verden rundt. Men omfanget og hastigheten varierer fra land til land.

– Her i Norge startet det med ansett­elsen av Dagfinn Ringås som adminstrerende direktør i desember i fjor, avslutter Roux.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.