– Denne hengeren er praktisk på mange måter, sier Erik Samuelsen.
Han og kona Mona driver firmaet Samuel Miniprosjekt AS på Nesodden.
Det nye forretningsområdet omfatter import og salg av små hengere.
Arbeidssparende
Med en slik henger slipper du først å måtte dumpe masser som sand, grus eller jord på bakken, for så og ha det opp i trillebår og flytte det manuelt.
– Dette sparer både tid og ikke minst arbeidsfolk. Det er enkelt å få massen ut og inn på trange steder, sier Samuelsen til Byggaktuelt.
Han har drevet innen bygg og anleggsbransjen i 40 år.
Praktisk konstruksjon
Bredden på hengeren er ikke mer enn 1,3 meter og selve konstruksjonen er lang og smal og har form som et halvt rør.
Det betyr at hengeren legger masse greit fra seg når den tippes for tømming. Det blir heller ikke liggende noe igjen på hengeren etter tømming.
Enkel å fylle
Den lange smale kassen gjør hengeren enkelt å fylle med bred hjullasterskuff.
Dumperhengeren som lyder navnet Muldy 3500, passer til liten lastebil eller kassebil, liten hjullaster, traktor eller for eksempel pickup. Totalvekt inklusive masse er på 3500 kilo, og hengeren har en egenvekt på ca 800 kilo.
Spesialstål
Den leveres med batteridrevet elektrohydraulisk tipp som drives av et 12 volts batteri, eller manuell håndpumpe. Hengeren leveres med forskjellige typer bremser hvor påløpsbremser er det vanligste alternativet.
Den er produsert i spesialstål som er tre ganger sterkere enn vanlig stål, noe som betyr en lettere konstruksjon.
Stor respons
Typiske virksomheter som kan ha nytte av denne lille enkle hengeren i tillegg til maskinentreprenører kan være anleggsgartnere, vaktmestre, transportfirmaer.
Responsen så langt har det ikke vært noe å si på.
– Denne hengeren har allerede vakt stor interesse i nærmiljøet. Vi hadde faktisk en kjøper som bestemte seg i løpet av ti minutter – uten engang å ha sett den, sier Samuelsen.
Tysk
Han synes det er artig å selge et produkt det er stor bruk for i bransjen. Selv kom han over hengeren på Bauma. Han tok kontakt med den tyske produsenten og fikk agenturet for Norge.
– Mine tyske samarbeidspartnere er svært profesjonelle og ikke minst redelige, sier Samuelsen.
– Det har vist seg at flere har vært interessert i agentur på Muldy 3500, men på det området er tyskerne ryddige og de har videresendt alle forespørsler om både agenturvirksomhet, kjøp og salg til meg, avslutter Erik Samuelsen.
Pris: Ca 100 000 kroner eksklusiv moms.