NETTARKIV

Maks 10 prosent biodiesel i dagens bilmotorer

8. apr. 2006 - 01:31

ENERGI Jeg viser til artikkelen «Fra trevirke til drivstoff» i TU 0106 . Her er det noen påstander jeg ikke kan la stå ukommentert. Under overskriften «Også biodiesel» står det: «Et annet alternativ er biodiesel som ikke krever endringer i motoren.» Dette medfører ikke riktighet.

Så la meg fortelle om min erfaring. Jeg har nå vært rundt til mange bilforhandlere for å kjøpe en ny dieselbil. Der har jeg kommet med det « irriterende» spørsmålet: «Kan denne gå på miljødiesel? Da blir de fleste selgere rare i ansiktet, og blikket flakker. De lover å ta dette opp med «teknisk avdeling» hos importør. Der har jeg til slutt fått svar. Alt ifra kontant nei til maks 10 prosent biodiesel. Det refererer mye til Ford i TUs artikkel, men Ford Norge trengte faktisk en hel uke på å finne ut at de ikke kunne anbefale større innblanding enn 10 prosent biodiesel.

Jeg synes det er underlig at det i disse miljøvennlige tider ikke var en eneste bilforhandler som kunne svare der og da. Jeg trodde at dagens miljøvennlige og høyteknologiske motorer skulle takle dette. Hva skulle for eks. skje hvis et oljeselskap skulle få en miljøbevisst holdning og blande inn mer en 10 prosent miljødiesel? Dette uten å si noe annet til forbrukerne enn «ny, mer miljøvennlig, renere og bedre diesel».

Freddy Rune Lund

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.