Buddy elbil fra Elbil Norge AS. (Bilde: Wiki Commons)
Elbil Norge produserer Buddy-er på Økern i Oslo. Daglig leder i Elbil Norge, Hans Håvard Kvisle og elektronikkingeniør Arne Magnus Berge mener det er mer å hente på batteriteknologifronten. (Bilde: Odd R. Valmot)

Made at Økern, Oslo

Hos lille Elbil Norge på Økern i Oslo ruller det mer enn en elbil ut fra fabrikken hver arbeidsdag, og mer skal det bli. De små treseter Buddy-ene er etter hvert blitt et meget vanlig syn i Oslo-trafikken.

Litiumbatterier

De siste to årene har selskapet testet prototyper med ulike litiumbatterier.

– Jeg har kullsviertro på litiumbatterier. Dette er det ideelle batteriet for elbiler, men det er ikke bare å kaste ut blybatteriet og erstattet det med litium, sier daglig leder i Elbil Norge, Hans Håvard Kvisle.

– Dagens Buddy har 377 kilo blybatterier som gjør at den kan kjøre alt fra fire til åtte mil på en lading. Med litiumbatterier får vi rundt ti mil kjørelengde, og de veier bare rundt 100 kilo. Så stor vektreduksjon i en liten bil gjør underverker både på sprekhet og kjørelengde. I tillegg er ikke disse batteriene så temperaturfølsomme som blybatterier og kjørelengden om vinteren blir ikke mye dårligere enn om sommeren, sier han.

Og teknologien, den tillater også kraftigere batterier.

– Det hadde ikke vært noe problem å lage en slik bil med 20 eller 30 mil kjørelengde, men vi tror ikke folk ville være villig til å betale merprisen. De fleste kjøreturer er tross alt bare noen få mil, forklarer Kvisle.





Blir billigere

Kvisle peker på at litiumbatterier er dyre i dag, men i motsetning til blybatterier, som faktisk øker i pris på grunn av stigende blypris, så faller de fra år til år.

Han tror Buddy vil bli en av de aller første bilene med litiumbatterier til en akseptabel pris når de etter planen kommer i vanlig salg om litt over et år. Målet er også å tilby oppgradering til eiere med blybatterier.

Selv om prisen på en slik batteripakke i dag er rundt 50 000 kroner, vil batterikostnadene halveres i forhold til dagens blybatterier på grunn av lavere batterislitasje per kjørte kilometer.





Bred erfaring

– Svakheten ved all batteriteknologi, uansett type, er overvåking og styring helt ned på den enkelte celle. Det er svært mye å hente både på ytelse, sikkerhet og levetid ved å ha et godt system, og dette jobber vi hardt med å skaffe oss, sier elektronikkingeniør Arne Magnus Berge som er prosjektleder for litiumprosjektet.

– Husk at det er batteriet som er selve hjertet i en elbil. Alt annet er løst for mange år siden. I de siste årene har vi skaffet oss bred erfaring med ulike litiumteknologier i Buddy-en. Både gjennom egne biler og hos pilotkunder. Neste år vil vi utvide antall pilotkunder og vi regner med å tilby litium som et alternativ fra 2009. Dagens kunder med blybatterier skal vi ta godt vare på. De får mulighet til å oppgradere, sier Kvisle.