BRUER

Må stenge Fredrikstadbrua for å skifte et brulager

Den sterkt trafikkerte brua på rv 110 gjennom Fredrikstad må stenges natt til 24. februar for å skifte et brulager.

Brua må først jekkes opp, før man kommer til å får skiftet brulageret.
Brua må først jekkes opp, før man kommer til å får skiftet brulageret. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. feb. 2023 - 15:14

– Det skal skiftes ut et brulager, og da må brua jekkes opp. Dette er arbeid som bare kan gjennomføres ved å stenge brua. Vi beklager ulempene dette medfører, men for slikt arbeid har vi ikke noen alternativ, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Fra klokken 22:00 torsdag 23. februar til klokken 06:00 blir brua stengt, og omkjøring blir via rv. 22 og fv. 109.

– Utrykningskjøretøy og buss i rute vil slippe gjennom sperringen. Fotgjengere og sykelister vil bli ledet forbi arbeidstedet av hjelpepersonell, sier Eiterjord.

RANDKLEV 20240430
Bilder fra film fra Bane Nor. Bildene viser løft av bruelementene på plass igjen etter "Hans"
Foto: Bane Nor
Les også

Her løftes brua på plass: Kollapsen koster rundt 420 millioner kroner

Om Fredrikstadbrua

Brua er en buebru over elven Glomma i Østfold, Viken. Den skiller Fredrikstad sentrum fra Gamlebyen. Fredrikstadbrua er 824 meter lang og ble åpnet 18. august 1957. Den har et hovedspenn på 196 meter og en seilingshøyde på 39,5 meter. Brua er 64 meter høy og har 23 spenn.

Den er en del av riksveg 110 og betraktes som et av Fredrikstads landemerker.

Det er en gjennomsnittlig trafikk over brua på ca. 25.000 kjøretøy per døgn.

Hver av de to hovedkablene på Askøybrua består av syv kabler i bredden, i tre lag, altså totalt 21 kabler.
Les også

Askøybrua: Store utmattingsskader

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.