(Bilde: Privat)
(Bilde: Privat)
(Bilde: Privat)

Må kjøre i varmedress

Arne og Audun Asphjell er fortsatt på vei til Trondheim i hver sin Think City - to elbiler som nå skal bli en del av flåten til TrønderTaxi.

Les også: Far og sønn først med elbiltaxi

Kaldt

For å spare strøm og få flest kilometer ut av batteriene, kjører Arne og Audun Asphjell med lue og varmedress nordover på E6-en.

Thinken har en oppgitt rekkevidde på 18 mil når bilen er fulladet, men rekkevidden minker dramatisk dersom varmeapparatet benyttes. Og ettersom ruta fra fabrikken på Aurskog til Trondheim er 50 mil, har drosjesjåførene valgt å sitte kaldt.

Snart i Trøndelag

Farten holder de mellom 60 og 70 kilometer i timen, ettersom dette er den mest energieffektive hastigheten.

Det betyr at det danner seg en del kø bak eltaxiene. De to understreker at de er flinke til å stoppe og slippe folk forbi.

– Nå er vi spent på stigningene opp til Dovre. Vi har et håp om å komme oss til Oppdal før vi tar kvelden, forteller Audun Asphjell.

Litt strev med strøm

Ved ellevetida lørdag formiddag var de to kommet halvveis hjem, nærmere bestemt Kvam der bilene måtte lades.

Think-taxi til lading på Kvam.
Think-taxi til lading på Kvam. I 2008 er det fortsatt litt heft forbundet med å kjøre elektrisk fra Oslo til Trondheim. Privat
De startet på Vormsund i Akershus med 100 prosent batterikapasitet på begge bilene fredag. De kjørte i ett strekk til Lillehammer, der de hadde igjen cirka 20 prosent på batteriene.

Her ladet de opp til 40 prosent og fortsatte til Tretten der sjåførene sov og bilene ladet.

Om morgenen hadde de 92 prosent batterikapasitet og kjørte altså til Kvam der de hadde 62 prosent igjen.

– Vi ER først!

For øvrig tilbakeviser de to Ecotaxi-driverne at de ikke er først ute med elektriske drosjer.

Fredag fortalte Harald Danielsen i Taxi 3 Østfold at han hadde brukt en elektrisk Buddy som drosje i tre-fire måneder tidligere i år.

Forbikjørt av Navarsete

– Vi mener fortsatt at vi er først i Norden. Eltaxien i Moss var ikke en fullrigget taxi. Som de sier selv, kjørte de med fastpris 50 kroner og hadde ikke taksameter i bilen. Norsk lov krever at en bil med drosjeløyve skal være utstyrt med automatisk registrerende taksameter, påpeker Audun Asphjell.