Gamle skipsvrak, som Murmansk, kan være fulle av fæle miljøgifter. Bellona vil nå ha full sjekk. (Bilde: GUNNAR SÆTRA )
Bellonas Marius Dalen vil ha en bredere kartlegging av skipsvrak rundt norskekysten, for å finne ut om mulige miljøgifter. (Bilde: Bellona)

Må kartlegge miljøgifter i krigsvrakene

  • Klima

30 vrak ble omtalt i Kystverkets vrakrapport og undersøkt nærmere for olje, men fagansvarlig for miljøgifter, fiskeri og havbruk i Bellona, Marius Dalen, mener det blir for snevert og vil ha bredere fokus på andre miljøgifter. Murmansk ble den gang ikke vurdert som en fare for akutt forurensing og giftbomben U-864 var ikke omtalt.





Må kartlegge mer

- U-864 er ikke nevnt i vrakrapporten fra 2006, fordi den ikke passet inn i oljeforurensingsbildet. Det blir litt feil hvis det bare er oljesøl man skal gå ut i fra, sier han til Teknisk Ukeblad.

I midten av september kommer rapporten om hva som skal skje med U-864.

- Det har gått veldig sakte å få ryddet opp i dette. Hadde det ikke vært for Murmansk-saken, som fikk mye fokus, er det godt mulig at det ville tatt enda lengre tid. Det fokuset som har kommet på vrak nå, må vi sørge for å holde oppe, sier Marius Dalen.

Les også:

- Har startet et prosjekt

Beredskapsdirektøren i Kystverket, Jon Marius Ly, forteller at etaten allerede har startet en prosess for å kartlegge faren for annen forurensning.

- Vi vet jo ikke hva som kan ligge der, men at gamle skipsvrak inneholder en hel del stoffer er klart. Vi har startet et prosjekt i år som går på å se på alle de vrakene som er registrert i vrakdatabasen for andre ting enn olje, forteller beredskapsdirektøren.

Med over 2100 vrak registrert i basen er det en omfattende jobb som ligger foran Kystverket. Noen vrak er alt sjekket, som giftbomben "U-864" med 65 tonn kvikksølv om bord og det tyske transportskipet ”Orizaba” hvor det ble oppdaget arsen, kobber, nikkel og bly.

Les også:

Et omfattende arbeid

- Når det gjelder alle de andre vrakene blir det i første omgang å gå inn i de kildene vi har og finne ut av hva som kan ha vært i lasten. Men i og med at vi har mer enn 2000 vrak kan vi ikke gå inn på alle, sier han.

Det er Dalen enig i. Han vil ha et ekstra fokus på fem vrak som Kystverket prioriterte i vrakrapporten, men vil samtidig kartlegge hvilke skip som har størst fare for forurensning.

- Det er mange vrak og det er klart det er en uhåndterlig jobb å gjøre tiltak på alle de vrakene. De aller fleste er det helt greit at fortsatt ligger der de ligger. Men vi må få en avklaring med tanke på forurensningsfaren, sier han.

Les også: