IT

Må ha eksperthjelp til Altinn

Basefarm er ekspert på drift av store datasystemer, men må selv hente inn eksperthjelp utenfra for å finne årsaken til Altinn-mysteriet.

Bilde: Håkon Jacobsen
21. mars 2012 - 10:57

I går ble hele Norge kjent med Kenneth, som fikk sine opplysninger hos Skatteetaten blottlagt for alle som logget seg inn på Altinn.

Det skjedde etter en feilretting som følge av at systemet for å sjekke selvangiveklsen stoppet opp.

Les mer: Altinn-trøbbel med kritisk komponent

Ekspert

Mens næringsminister, folkevalgte og personverninteresser raser over skandalen, jobber alle parter for å finne årsaken til problemene.

Basefarm er ekspert på datadrift og har ansvaret for å holde Altinn-løsningen i gang.

I går måtte trafikken reguleres for å unngå datastopp.

1200003109.jpg

Hypoteser

– Vi jobber med et sett med hypoteser om hva som kan ha ført til at brukere havnet på feil profil. Hvilke hypoteser det er snakk om ønsker jeg ikke å gå inn på, sier administrerende direktør Bjart Kvarme hos Basefarm Norge til Teknisk Ukeblad.

Grunnleggende problemer med Altinn er gjennomgått i en hemmelig rapport fra DNV:

Altinn avsløres i hemmelig rapport

Stor aktør

Basefarm er et norsk selskap og en av Nord-Europas storaktører på drift av internetteknologi.

På sin nettside gir de følgende beskrivelse:

"Vi retter oss mot selskaper med forretningskritiske it-tjenester med høye krav til tilgjengelighet, utviklingstakt og kvalitet. Vi tar gjerne et helhetsansvar for kundens tjenester og sørger for at ulike systemer samarbeider, samt at infrastruktur og trafikkflyt alltid fungerer."

Selskapet har 250 medarbeidere i Oslo, Stockholm og Amsterdam, med kunder i 18 land.

Les også: Startet Altinn II før løsningen var ferdig

Henter hjelp

Arbeidet med å finne ut av feilen er krevende, og Basefarm har valgt å supplere egen kompetanse.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

– Vi har hentet inn hjelp utenfra i denne saken. Men vi har også solid kompetanse i eget hus - her er hele organisasjonen involvert på ulike måter. Og vi jobber tett med kunden Brønnøysundregistrene og den andre leverandøren, Accenture, sier Kvarme.

Altinn-progammet var omfattende arbeid: Bygger eNorge på tre kontinenter

Accenturer svarer

Teknisk Ukeblad har bedt Accenture om å kommentere situasjonen.

Selskapet skal gi svar senere i dag.

TU mener: Alt UTE for Altinn

Takler situasjonen

– Hvordan er stemningen på huset?

– Den kunne nok vært bedre, men vi har godt motiverte og flinke folk som er gode på å håndtere situasjoner som dette.

– Ja, har dere fikset slike feil tidligere?

– Det kan jeg ikke gå inn på, siden vi ennå ikke vet den grunnleggende årsaken til problemet, svarer Basefarm-sjefen.

Dette er ikke første gang Altinn sliter. Les mer i disse sakene:

Digital søknad stopper i papirmølla

I kø for digitale tjenester

Studenter raser mot it-trøbbel

Feil under oppgradering

Nytt Altinn-trøbbel skal granskes

Må forklare seg om Altinn-svikten

Mer trøbbel for selvangivelsen

Altinn klarte ikke ildprøven 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.