Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) ber Stortinget om delvis bompengefinansiering av Oslopakke 3, trinn 1. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Olav Slaatsveen, administrerende direktør i Norges lastebileierforbund, frykter konsekvensene av den nye oslopakka. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Lynbehandling av Oslopakke 3

  • Motor

Det kom fram under en pressekonferanse Navarsete holdt på perrong 1 på Stortinget T-banestasjon fredag morgen.

Ber om bompenger

Navarsete støtter det tverrpolitiske ønsket i Oslo og Akershus om delvis bompengefinansiering av første fase av Oslopakke 3.

En økning av satsene og et ekstra vestsnitt i tillegg til dagens bompengering skal gi 750 millioner kroner i ekstrainntekter som skal brukes til vei- og kollektivutbygging.

– Stortinget kan behandle dette nå i vårsesjonen slik at alle i og rundt Oslo skal kunne merke endringene allerede etter sommeren, sa statsråden.

Det betyr blant annet at T-banens Linje 5 begynner å gå dobbelt så ofte og at folk må betale 25 kroner i stedet for 20 for å kjøre inn i Oslo.

Selve utbyggingsplanen for Oslopakke 3 kommer først til behandling sammen med Nasjonal transportplan 2010-2019 i høst.

Skal evaluere tariffnivået

For transportnæringa er imidlertid den nye oslopakka lite å juble for. Med det nye regimet må en lastebil betale det tredobbelte av en personbil, 75 kroner, for å slippe gjennom ringen.

– Det er ikke urimelig at tunge kjøretøy som sliter mer på veinettet må betale mer. Jeg er vi klar over at kostnadene for mange blir store og dette er noe vi har drøftet. Jeg har likevel ikke ville gripe inn og overprøve den tverrpolitiske enigheten lokalt. Men konsekvensene er noe som skal evalueres, understreket Navarsete.

For ellers bekymrede lastebileiere er dette noe beroligende.

– Jeg merker meg denne invitasjonen fra Navarsete, og vi kommer til å følge opp saken i Stortinget, sier direktør Olav Slaatsveen i Norges lastebileierforbund til TU.no.

– Sjudoblede utgifter

Han reagerer på den lynkjappe prosessen der det kommunale og fylkeskommunale vedtaket er fattet uten høring. Først og fremst frykter han merkostnadene for sine medlemmer som ikke har mulighet til å reise kollektivt, men må kjøre inn i sentrumskjernen for å levere gods og varer.

– Dessuten er det ikke nødvendig med en så stor ekstrabelastning for transportnæringen. En økning av tariffen for personbiler fra 25 til 27,30 kroner ville gitt den samme bompenge-proveny, påpeker Slaatsveen.

I tillegg tror forbundet at Oslopakke 3 vil virke konkurransevridende.

– Ta for eksempel en transportør fra Bærum som har 20 biler på oppdrag i Bjørvika. Dagens bompengekostnader for dette firmaet på 160.000 kroner vil øke med 700 prosent til 1,1 millioner kroner med de nye satsene og "vestsnittet", sier Slaatsveen.