Lydløs råskap til havs

Ekstremopplevelser

I Norden finnes bare to slike ekstreme 60-fots trimaraner, First Hotels og Toshiba. Håpet er å få flere slike båter hit for å danne en nordiske serie for båttypen. I flere år har dette vært en populær klasse i det seilgale Frankrike. Der er alle de beste seilerne med fordi konkurransene er fartsfylte. Båtene kan komme opp i hastigheter på over tretti knop når forholdene er ideelle, det vil si vind på åtte–ti meter pr. sekund – eller vinden inn svakt forenom tvers.

I årets Færderseilas kom First Hotels først i mål, nesten en time foran Toshiba. First Hotels skipper Magnus Olson og hjelpeskipper Knut Frostad, begge med lang erfaring fra Whitbread-seilasene, klarte å seile på feil side av noen øyer og ble disket. En av årsakene var at båten gikk så fort at de ikke oppdaget feilen. Med olympisk mester Finn Christian Jagge om bord, denne gang uten smoking, ble Toshiba forsinket fordi genoaen, eller forseilet, revnet. Dermed måtte mannskapet få på plass et nytt seil.

Kullfiber

Toshiba, som opprinnelig er laget for å seiles av én person, har fortsatt fartsrekorden over Atlanteren for soloseilere. Dagens besetning er fem personer, med Klas Nylöv som skipper og Anna Drougge som co-skipper. Begge har erfaring fra Whitbread-seilasene.

Båten er bygd i kullfiber. Den 28 meter høye masten er formet som en flyvinge og gir alene et seilareal på 30 kvadratmeter. Masten dreies slik at vinden altid treffer seilet optimalt. Seilarealet er på hele 400 kvadratmeter, i tillegg en genaker, halv spinaker, på 400 kvadratmeter.

Båten veier 4,5 tonn, den er 60 fot lang og 55 fot bred. Det finnes ingen form for bekvemmeligheter om bord. Gleden ved å seile denne farkosten ligger i farten. Den nesten uvirkelige opplevelsen av å skli nesten lydløst over havet i stor fart gir "en helt rå følelse", ifølge fartsvante Finn Christian Jagge.