TAUS VINGE: Nye FoU-resultater innen aerodynamikk kan gjøre den flyvende vingen anno 2020 til den mest stillegående flymaskin hittil. (Bilde: LPS)

Lydløs flygende vinge

  • samferdsel2

Deres arbeid med en flygende vinge med helt nye proporsjoner, peker i retning av Det lydløse fly.

Skrog og vinge ligner Concorde, det hittil mest effektivt passasjerflyet aerodynamisk sett.

Men Concorde bråkte, mest fordi de fire turbojetmotorene under vingene var av en eldgammel konstruksjon.

Sub-trans-sonisk

Det nye flyet bygges av plastkompositter og titan og skal fly subsonisk til transsonisk, og får motorene på oversiden av vingen.

Dessuten er motorene av ekstrem bypass type og avgir svært lite støy. Mye av buldringen fra jetfly kommer av at hete gasser kolliderer med kald luft og skaper kraftig turbulens.

Sper du ut motoravgassene med kald luft før kollisjonen inntreffer - og det er dette du gjør i en highbypass-motor - så blir forløpet langt mer stille. Dessuten blåser du ikke støyen rett ned mot bakken om du har motorene på toppen og dessuten vinkler utblåset svakt oppover.

MIT

Utviklingen ved Cambridge skjer ifølge prosjektsjef Paul Collins i samarbeid med amerikanske Massachusetts Institute of Technology.

Utviklingsingeniørene har fått støtte fra Department of Trade & Industry på 2,3 millioner GBP, dvs 26 millioner kroner.

Det ryktes at så vel Airbus som Boeing er svært interessert i prosjektet, som om det lykkes vil resultere i et fly som tar 400 passasjerer over 13 000 km i 1000 km/h med hittil laveste forbruk pr passasjer og kilometer.





Et spørsmål bare: Blir det ikke kjedelig å sitte midt i en kabin med tretti seter i bredden over hele Stillehavet? Svar: Alle får hver sin skjerm der de også kan se TV - live. For en lykke!