LAGER LYDER: Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim tar lydstudio i bruk for å spre klimainformasjon. Nå kan folk lage sin egen "klimabeat". (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Lyden av klimavennlighet

  • Klima

Miljøvernminister Erik Solheim vil ha folk til å bekymre seg for klimaet gjennom kampanjen «Klimaløftet».

Nå har han leid inn et lydstudio for å la folk lage sine egne låter eller beats ved hjelp av lyder av elektrisitet, lysbrytere, sykkelbjeller, togbaner og en rekke andre «klimavennlige lyder».

Lag din egen beat her: Lyden av et klimavennlig Norge

Kronprinsen er med

Kronprinsen deltar i kampanjen, som åpnet i dag. Målet er at folk skal bli mer bevisste på hvilke muligheter som finnes for å gjøre hverdagen mer klimavennlig.

– Jeg oppfordrer alle til å bli med på ”Lyden av et klimavennlig Norge”, sier Kronprins Haakon i en pressemelding. – Denne kampanjen fra Klimaløftet er viktig for å få med alle i hele landet til å bidra i klimasaken. Vi må se på hvor inspirerende og morsomt det kan være å iverksette klimatiltak. Klima må bli en integrert del av alt vi gjør hver dag, ikke bare av og til.

Det er 36 ulike lyder på hjemmesiden, hver tilhører et klimatiltak. Dersom du verver venner til å lage sin egen klimabeat kan du delta i en konkurranse. Du kan også lese mer om de ulike tiltakene som lydene hører til.

Ønsker å vekke dugnadsånd

– Nordmenn er kjent for å stille opp på dugnader, og vi ønsker å vekke dugnadsånden til live igjen. Vi skal snu alle steiner for å finne løsninger på verdens største trussel mot menneskeheten. Alle bidrag er viktige, små som store. Det er bedre å gjøre litt enn ingenting, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim i pressemeldingen.

En undersøkelse fra Respons Analyse viser at 83 prosent tror at klimatiltak i hverdagen har betydning for globale klimautslipp. Seks av ti er blitt mer klimabevisste de siste tre årene.

Mange har dårlig samvittighet fordi de er for lite klimavennlige.

Massiv annonsering

– Dette viser at folk er klare for å gi sitt bidrag i klimakampen. Denne kampanjen kan være startskuddet for å komme i gang og få folk til å tenke igjennom sitt eget forbruk. Skal vi vinne kampen mot klimatrusselen, må vi forberede oss på at det vil kreve at hver og en av oss gjør en personlig innsats, sier Solheim.

Han setter nå i gang massiv annonsering på TV, kino og gjennom sosiale medier.