Lyd fra reklamen

Fra før av har du mobiler som ringer - mottoet er muligens "Nokia - disturbing people" - og høyttalere som skravler både her og der. Nå blir det enda mer.

Mens du går der og surrer, så snakker eller synger plutselig plakaten til deg, rett inn i øret. Høyt og tydelig.

Om du har flaks og unngår hjertesvikt, får du kanskje tak i budskapet også: Makrosam med pentotyl, tannpastaen for deg med brune tenner.

Skottene må være minst like glad i dingser som japanerne er, for det er derfra denne kommer: Harris Hynd Consultants utviklet en infrarødsensor som - når den er koblet til en plakattavle og merker varmen din, fyrer av et innspilt budskap som skal feste oppmerksomheten på plakaten.

Om du altså overlever de første sekundene.

Norman Harris som er sjef for selskapet, sier at der du før kunne studere levende bilder av perlende øl som helles opp, kan du nå også høre lyden av ølet og like etterpå lyden av vellystig smasking og smatting.

Og kanskje en dannet rap.

Systemet gjør foreløpig ikke reklame for kondomer.