- Lukter bare ille

  • energi

I Danmark har årets sommerbensin inneholdt mer enn EUs grense på 15 volumprosent metyl-tertiær-butyl-eter (MTBE) pr. liter bensin. MTBE som søles i drikkevannskilder, får vannet til å lukte råttent. Stoffet er imidlertid ikke giftig.

– Fordi MTBE er svært vannløselig, inneholder ikke «østlandsbensinen» dette stoffet, sier informasjonssjef Per Wangen i Statoil Norge A/S.

Mer effekt

Danmarks Radio står bak nyheten om at årets sommerbensin i Danmark har inneholdt for mye MTB, som er en naturlig bestanddel i olje og bensin. Helt til årsskiftet var den norske MTBE-grensen på ti prosent, men nå følger også Norge EU-grensen på 15 volumprosent pr. liter.

Fordelen med stoffet er at det kontrollerer forbrenningen i sylindrene. Forbrenningshastigheten holdes under kontroll og motoren utvikler motoren mer effekt fordi mer av drivstoffet forbrennes. Samtidig blir avgassene mindre forurenset av drivstoffrester og uønskede gasser.

Lukter ikke godt

Problemet med MTBE er at det med sin lukt og smak kan forurense drikkevann. Stoffet er ikke påvist å ha noen som helst gifteffekt, men vann forurenset av MTBE lukter og smaker råttent. Derfor bør ikke MTBE søles slik at det havner i grunnvann, spesielt ikke der grunnvannet er drikkevannskilde. I Norge brukes stort sett overflatevann fra sjøer og elver til produksjon av drikkevann.

I Norge selges, ifølge Wangen, 40 prosent av all bensin i østlandsområdet. Bensinen kommer i hovedsak fra Ekeberg Tankanlegg i Oslo. Der ligger bensin lagret på vannseng. Fordi MTBE er svært vannløselig inneholder ikke «østlandsbensin» noe MTBE. MTBE er derfor ikke noe stort problem i Norge.