Teknisk Ukeblads nettside skriver 01.11. om trikk i Oslo (kronikk i papir-TU nr. 40/02) og kaller avgjørelsen om å beholde trikkerutene "romantisk". Artikkelen er ensidig og forteller om en ingeniørstand som er programforpliktet til å uttrykke seg som den gjør. Annet er ikke å vente, fordi denne faggruppen har som hovedoppgave å bidra til en verdensutvikling etter en ingeniørs hode.
Men det er flere hensyn å ta. Disse er det andre som må skjøtte. Artikkelforfatteren skriver bl.a.:
Et av problemene med italiatrikkene har vært den kraftige motorlyden og intense hylingen i svingene.
Skinnene tyter opp av asfalten.
Fremtiden til bybussen er også elektrisk.
Når Sporveien påstår i sin miljørapport at trikken ikke har utslipp, stikker de hodet i sanden.
Og mye annet rart! Jeg orker ikke å punktere alle de ballongene som Odd R.Valmot blåser opp. Men de baserer seg i stor grad på overraskende luftige betraktninger!
Teknisk Ukeblad, med lang tradisjon som en etterrettelig publikasjon, bør legge for dagen et mer nyansert og balansert synspunkt i sitt artikkelstoff, selv om utviklingen går bladet imot. Jeg tviler på at alle bladets lesere, enten de er blant medlemmene eller andre, er enig i innholdet i denne artikkelen. Stoffet fortjener en mer gjennomarbeidet behandling fra ingeniørhold.
Odd Fjeldstad
Oslo