Tester førerløst: BMW, Audi og andre har lenge testet ut førerløse biler i samarbeid med Bosch. Sensoren på taket er en lasersensor som arbeider uavhengig av de andre kamera- og radarsystemene. Det betyr at det ene systemet kan overta for det andre om det skulle skje en teknisk svikt. En menneskelig fører med et illebefinnende har ingen slik backup.
Tester førerløst: BMW, Audi og andre har lenge testet ut førerløse biler i samarbeid med Bosch. Sensoren på taket er en lasersensor som arbeider uavhengig av de andre kamera- og radarsystemene. Det betyr at det ene systemet kan overta for det andre om det skulle skje en teknisk svikt. En menneskelig fører med et illebefinnende har ingen slik backup. (Bilde: Ralf Groemminger)

Lovgiverne forsinker førerløse biler

Ansvarshold og forsikring er ikke avklart

  • Nyhetsbrev

Mens sensorteknologien og kunstig intelligens utvikles i raskt tempo henger lovgiverne etter. Det skaper problemer for utviklingen av blant annet førerløse bilder, skriver det tyske ingeniørmagasinet VDI Nachrichten.

176 millioner autonome kjøretøy

Analyseselskapet ABI Research har kommet frem til at i perioden 2024 til 2035 vil det rulle 176 millioner autonome, eller selvgående, kjøretøyer på veiene verden rundt. Årsaken til at disse tallene ikke nås tidligere er ikke langsom teknologiutvikling, men at lovgiverne ikke henger med.

Institute of Electrical and Electronical Engineers skal ha sett nærmere på tallene og funnet at jussen knyttet til ansvarsforhold og forsikringer som er det største hinderet for at førerløse biler inntar veiene.

GM planlegger å lansere en semi-automatiserte Cadillac-modeller i løpet av de neste to årene, skriver det tyske magasinet. Det skal være en bil der alt skjer automatisk, men der føreren likevel kan ta kontrollen over bilen på et øyeblikk. I USA kreves ingen endringer i lov eller forskrift for å bruke denne typen automatisering i biler.

Les også: Automasjon mot sjøsyke