tunneler

Løse steinblokker på opptil 200 tonn henger over tunnelåpningen på E39. Nå skal de fjernes

Litle-Urdaltunnelen på E39 i Alver kommune blir stengt i uke 25 når to store steinblokker skal fjernes.

Den 440 meter lange Litle-Urdaltunnelen på E39 i Alver i Vestland blir stengt i hele uke 25.
Den 440 meter lange Litle-Urdaltunnelen på E39 i Alver i Vestland blir stengt i hele uke 25. Foto: Google Maps
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
15. juni 2021 - 14:20

Entreprenør Mesta skulle renske området i fjellsida over tunnelen da det ble oppdaget to ustabile steinblokker.

De er på mellom 150 og 200 tonn og ligger 30 og 70 meter over tunnelen. For å sikre trafikken, må de fjernes.

Hydra går på flytende hydrogen.
Les også:

Ti millioner dyrere enn planlagt i året: – Teknologiutvikling er alltid vanskelig

Et stort arbeid

Å få ned og sprenge to så store steinblokker, og i tillegg renske fjellsiden og veibanen, er et stort og omfattende arbeid, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.

Planen er å bruke puter som blåses opp med trykkluft. Når putene ekspanderer, vil de presse steinblokkene ut, slik at de faller ned på europaveien eller ruller videre ut i terrenget.

Torsdag denne uken blir utstyret til jobben fløyet inn med helikopter.

Den 440 meter lange Litle-Urdaltunnelen har en trafikk på 2.500 kjøretøy i døgnet. Statens vegvesen beklager ulempene stengingen kan medføre for de reisende.

– Men det viktig å understreke at grunnen til at vi gjør dette, er nettopp for dem. Vi må gjøre omfattende tiltak for å sikre at bilistene hele tiden får den sikkerheten de skal ha når de ferdes på våre veier, sier prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen.

Her testes viftekjøring og overvåkingssystemet i Bergåstunnelen på E6 Svenningelv-Lien.
Les også:

Serverkollaps utsetter åpning av ny E6-tunnel på Helgeland

Setter inn ekstraferge

Det skal settes inn ekstraferge på sambandet Leirvåg - Sløvåg på fylkesvei 57. Fergene skal da gå med en frekvens tilsvarende Lavik-Oppedal, og det blir ferge også om natta.

På den lokale omkjøringsruta fylkesvei 570 via Masfjordnes-Duesund vil ferga gå ekstra ved behov. Det blir ikke nattferge på dette sambandet.

Endelige rutetabeller er foreløpig ikke klare.

Statens vegvesen vil sørge for ekstra skilting og infotavler i god tid før tunnelen både på nord- og sørsiden. Trafikkdirigering vil og bli brukt for at trafikkavviklingen skal bli så smidig som mulig. Følgebil er i beredskap.

Her sprenges det i Strindheimstunnelen.
Les også:

Fant store skader – her sprenger de i tunnelen

Dette er alternative omkjøringsruter

Bilister blir av Statens vegvesen anmodet å vurdere også muligheter for omkjøring utenom Nordhordland.

Nordfra vil det bety riksvei 5 (ferge Mannheller-Fodnes over Sognefjorden og videre E16 fra Lærdal) eller riksvei 13 (ferge Hella-Vangsnes over Sognefjorden og videre over Vikafjellet til E16 ved Voss).

Sørfra vil det si E16 nordøstover til Voss, og derfra riksvei 13 over Vikafjellet eller riksvei 5 fra Lærdal over Sognefjorden.

Statens vegvesen skal prøve ut en egen kolonnekjøring for for tungbiler på E134 over Haukelifjell. Med krevende forhold over fjellet, blir det strenge krav til både kjøretøy og sjåfør for å bli med.
Les også:

Vegvesen-test: Kolonnekjøring kun for trailere på Haukelifjell

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.