BYGG

Lokker med tunnelbonus

RYDDER: Veidekke skal få Hanekleivtunnelen sikker igjen - og det før sommerferietida. Bonus blir det om de blir ferdig før, og dagbøter om de ikke er ferdig 6. juli.
RYDDER: Veidekke skal få Hanekleivtunnelen sikker igjen - og det før sommerferietida. Bonus blir det om de blir ferdig før, og dagbøter om de ikke er ferdig 6. juli.
Joachim Seehusen
13. apr. 2007 - 12:55

Tid var helt sentralt i tildelingen av jobben.

Veidekke lover å levere ferdig sikre tunneler til 6. juli, rett før ferirushet begynner for alvor.

Skanska ville bruke både sommeren og høsten og kunne ikke love ferdigstillelse før 1. desember.

Fornøyd

– Vi hadde et håp om ferdigstillelse før fellesferien, men vi var slett ikke sikre. Vi er veldig fornøyde, sier Tore Gomo, om Veidekkes tilbud. Gomo er Vegvesenets prosjektleder for reparasjonsarbeidene.

Utbedringsarbeidene skal gjennomføres med en treskiftsordning der det blir jobbet døgnet rundt. Også det lå inne som en forutsetning i anbudsdokumentene.

For hver dag Veidekke greier å spare inn i forhold til oppgitt ferdigstillelse, mottar selskapet en bonus på 150.000 kroner. Blir det derimot forsinkelser, koster det Veidekke 50.000 kroner dagen i dagmulkter.

Full utstøping

Det meste av utbedringsarbeidene blir gjennomført som full utstøping mellom fjellet og tunnelens indre hvelv. Unntaket er der det går tverrslag og kabelforbindelser som ikke kan støpes inn. Der blir det sikret med bolter og sprøytestøp.

– Utstøping er en sikrere metode, både under arbeidene og for tunnelens videre liv, sier Gomo. I dagens retningslinjer er det anbefalt metode der der er svelleire som i Vestfold.

Starter mandag

Gomo forteller at Veidekke starter rigging allerede mandag, selv om klagefristen på fire dager da ikke er gått ut. – Det gjør de på egen risiko, men jeg kan ikke se at noen skulle ha grunn til å klage. Senere i uken regner jeg med at arbeidet er godt i gang.

Gomo frykter ikke at tidsskjemaet skal sprekke. – Nei, Veidekke har redegjort for at de har masse ressurser tilgjengelig. De gjorde også en mindre jobb i februar/mars, før vi var klar over hvor omfattende arbeidene ble. Det viste at de kan takle dette.

Gomo tror ikke de selskapene som lovet ferdigstillelse først tidlig på vinteren egentlig hadde noe håp om å vinne kontrakten.

Dårlig kapasitet

Geir Linge hos Skanska bekrefter at selskapet har knapt med ressurser å bruke til tunnelreparasjoner for tiden.

– Vi har mye å gjøre akkurat nå, sier Linge. – Vi var litt usikre på hvor mange som ville levere anbud på tunnelreparasjonene, og Skanska gjerne ville være med, selv om ressursene er knappe.

Så knappe var ressursene hos Skanskas at Vegvesenet måtte avvise tilbudet. I anbudsdokumentene ba Vegvesenet om tilbud både på full utstøping og sikring med bolter. Skanska leverte kun tilbud med bruk av bolter.

AF Skandinavia kunne ferdigstille tunnelene 31. juli med bolting, men ville ha tiden frem til 15. november for full utstøping. – Vi synes Veidekke er veldig opitimistiske, men de har jo en erfaring vi andre ikke har i og med at de har gjort en jobb der allerede, sier direktør Jørund Gullikstad. Han sier AF Skandinavia har mye å gjøre og at de kunne kuttet tiden med mer ressurser. – Men selv med mer ressurser tviler jeg på at vi kunne kommet ned på tiden Veidekke har oppgitt, sier Gullikstad.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Rettferdig

For å sikre at anbudene var direkte sammenlignbare laget Vegvesenet kriterier som tok hensyn til dato for ferdigstillelse.

For å lage en prioritert liste over anbudene tok Vegvesenet utgangspunkt i det anbudet som lovet raskest ferdigstillesle. For de øvrige plusset de på 300.000 kroner per dag. Dermed fikk Skanska, som ikke kunne avslutte jobben før 1. desember, straffepoeng i form av 148 dager ganger 300.000 kroner, og i Vegvesenets liste fremstod dermed anbudet over 44 millioner kroner dyrere enn den prisen Skanska krevde.

– Dette var oppgitt på forhånd og alle anbyderne var klar over det, sier Gomo. Han legger til at jobben var prosjektert i detalj fra Vegvesenets side på forhånd og at det ikke var kvalitetsforskjeller mellom tilbudene.

Dette var tilbudene:

  • Veidekke, alternativ 1: Kostnad: 55,0 mill.
    Åpning for trafikk: 6. juli 2007
  • Veidekke, alternativ 2: Kostnad: 64,0 mill.
    Åpning for trafikk: 6. juli 2007
  • Skanska Norge: Kostnad: 59,0 mill.
    Åpning for trafikk: 1. desember 2007
  • AF Skandinavia AS, alternativ 1: Kostnad: 69,0 mill.
    Åpning for trafikk: 31. juli 2007
  • AF Skandinavia AS, alternativ 2: Kostnad: 79,0 mill.
    Åpning for trafikk: 15. november 2007
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.