PÅ SIDEN: Den tredje vognen i togsettet veltet og ligger på siden av sporet. (Bilde: Anders J. Steensen)

FLIRT-ULYKKEN VED NYKIRKE

Lokfører snakket i mobilen da Flirt-toget krasjet

De to lokførerne var opptatt med flere oppgaver da NSBs nye supertog sporet av i en sving ved Nykirke i Vestfold i februar i år.

Begge de to lokførerne er siktet for grov utforstand i tjenesten etter å ha kjørt toget i en hastighet opp mot 135 kilometer i timen i 70-sonen.

Ingen feil

Havarikommisjonen har ikke funnet tekniske feil på sporet eller togsettet.

En av lokførerne snakket i mobiltelefonen like før toget sporet av, skriver VG.

– De to lokførerne måtte gjøre en rekke ting samtidig som de kjørte toget. Blant annet snakket den ene lokføreren i mobiltelefonen med togledersentralen. Oppmerksomheten ble ledet til mye annet, sier persontogdirektør Tom Ingulstad i NSB.

Lokførerne var også opptatt med å følge med på skjermer og teste ulike tekniske løsninger i toget mens det kjørte.

– Vi går nå inn i reglene våre og ser på hvordan vi kan gjøre det enklere for lokførerne å holde fokuset på fremføringen av toget under en testkjøring, sier Ingulstad.

Til sommeren

To måneder etter ulykken er begge de to lokførerne tilbake på jobb. De jobber ikke til vanlig med å kjøre tog, men utfører en støttefunksjon for NSBs lokførere.

NSB hadde planlagt å lansere «Flirt»-togene i ordinær trafikk fra 29. februar.

Etter ulykken fryktet man at prosjektet ville bli utsatt i lang tid, men nå ser det ut til at de nye togene kan bli satt inn allerede til sommeren.

Les også: NSBs nye Flirt-tog i Norge