ARKIVNYHETER

Lokal dominans også i Østerdalen

Topografien i Østerdalen er ikke spesielt vanskelig, men riksveg 3 er så smal mange steder at to lastebiler som passerer hverandre, opptar det meste av vegbredden.
Topografien i Østerdalen er ikke spesielt vanskelig, men riksveg 3 er så smal mange steder at to lastebiler som passerer hverandre, opptar det meste av vegbredden. Bilde: Håkon Aurlien, Vegen og vi
6. mai 2009 - 07:13

Det er Brødr. Gjermundshaug Anlegg fra Alvdal og Brødrene Harsjøen Entreprenørforretning fra Tynset som står bak arbeidsfellesskapet. Nest lavest ligger Rune Øvergård fra Elverum med et anbud på 39,8 mill.

Som så mange ganger før var Mesta den eneste av riksentreprenørene som viste interesse. Anbudet fra Mesta er på 44,6 mill. Fjerde og siste anbyder er John Galten fra Rena som vil ha 46,5 mill. for jobben. De laveste prisene er klart i underkant av Vegvesenets overslag.

Riksveg 3 gjennom Østerdalen inngår i den korteste vegforbindelsen mellom Oslo og Trondheim. Til tross for at terrenget i dalbunnen er flatt over lange strekninger, holder vegen stort sett en beskjeden standard.

Strekningen som skal utbedres går mellom Søndre Bjøra bru og Atna i Stor-Elvdal kommune. Her får vegen en totalbredde på 8,5 meter når utbyggingen er ferdig. I forbindelse med utvidelsen blir det satt i verk tiltak for å bedre sikkerheten. Sidearealene skal slakes ut og vegetasjonen langs vegen ryddes.



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.