Hjemmesidene til Lånekassa får gode karakterer i norge.nos evaluering av 700 offentlige nettsider.
Harald Næss, IT-direktør i Lånekassen. (Bilde: ODD R. VALMOT)

Løfter Lånekassa

Lånekassen skal moderniseres.

Det ble bestemt i en stortingsmelding høsten for to år siden at Lånekassen skal konsentrere seg om kjernevirksomheten og tilby tjenester med høy kvalitet. Det er gode nyheter for fattige studenter med utestående husleie.

Nå konkretiseres planene og de har fått et navn; Prosjektet LØFT – Lånekassens Ønskede FremTid, skal modernisere saksgangen og gjøre at hundretusener at unge lånesøkere skal få bedre tjenester.

Lånekassen ble under en konferanse om Kvalitet på offentlige nettsteder denne uka trukket fram som en god hjemmeside med strukturert informasjon og tydelige snarveier som viser hvor man skal gå for de forskjellige formål. Likevel satses det framover.

Ferdig 2007

En stor del av prosjektet er basert på nye IT-løsninger. Accenture vant kontrakten.

Frem til februar vil Løft IKT arbeide med planene og definisjonene i den overordnende kontrakten og deretter braker det løs helt til sluttet av 2007. Da skal de mellom 20 til 30 konsulentene i Accenture ta en PC-pause og prosjektet til 150 millioner kroner være ferdig og klar til implementering.

— Saksbehandlingen vil få et skikkelig løft i det nye systemet. Vi skal i samarbeid med Lånekassens folk utarbeide en ny, mer rasjonell og smartere saksgang, og vi skal utnytte standard IT-løsninger som motor, sier prosjektleder i Accenture, siv. ing. Einar Forvoll.

— IKT-delen av prosjektet er bare en del av en stor fornyelse av Lånekassens organisasjon og arbeidsform. Vårt mål er å bli oppfattet som den mest moderne og servicevennlige offentlige etaten har i landet. Dagens IT-system er 20 gammelt og basert på stormaskin og det ville i praksis ikke vært mulig å skifte ut deler av dette for å modernisere det. Derfor valgte vi å fornye alt, sier IT-direktør Harald Næss i Lånekassen.

Automatisering

— Gevinstene vil først og fremst bli tatt ut gjennom at kundene våre kan betjene seg selv på nettet og svært mye av saksgangen kan utføres i dialog med datamaskinen uten av våre saksbehandlere blir innblandet, sier Næss.

Hvis alt studentene fyller ut stemmer med de nødvendige registrene og databasene til studiestedet, Vernepliktsverket, A-etat og andre relevante datakilder, kan systemet selv ta de nødvendige avgjørelser. Reglene for hvor mye den enkelte skal ha i stipender og lån og om det skal innvilges betalingsutsettelse ligger i systemet.

Lånekassens nye datasystem vil bli basert på en SAP-plattform med komponenter fra både ERP og CRM for å håndtere all logikken. Søknadskjema for både studenter og tilbakebetaler vil ligge på Lånekassens del av Altinn, som er løsningen mange benyttet til å levere selvangivelsen i våres. Systemet vil gå på Windows og bruke SQL Server som databaseløsning.