Joint Strike Fighter - fra Lockheed Martin, USA. Provide the U.S. Air Force, Navy and Marine Corps, and the United Kingdom's Royal Navy and Royal Air Force with an affordable and stealthy tactical aircraft for the 21st century. The Lockheed Martin F-35 JSF has been designed to satisfy the diverse needs of each of these services with a family of affordable, lethal, survivable and supportable combat aircraft. (Bilde: Lockheed Martin)
Eurofighter-konsortiet har vært mer aktive overfor norsk indstri enn amerikanerne, har kilder hevdet overfor TU flere ganger. (Bilde: EUROFIGHTER)
LETTET: Joint Strike Fighter er lettet med 2700 pund (1400 kilo) og er nå på linje mer spesifikasjonene til USAF. Flyet settes i førserieproduksjon rundt år 2007. Bildet viser den første flygende prototypen. (Bilde: LOCKHEED)
ROR OG RADAR: Norsk industri leverer allerede til Eurofighter: Rorflater i karbon, avansert maskin- og programvare for radar, sensorer og diverse ombordssystem, luker til nesehjulbrønn, simuleringsverktøy for å behandle IR-data som flyet fanger opp. Mange nye prosjekt står for tur. FOTO: EUROFIGHTER
UT AV REDET: Den første JSF er produsert og gjennomgår nå bakketester. Til høsten skal det fly for første gang. (Bilde: Lockheed Martin)

Lockheed lokker industrien

  • Samfunn

Høylytte protester fra blant annet norsk industri, som mener Norge får for lite igjen av pengene vi betaler for å være med i uitviklingen, skal stilnes.

Den nye flytypen, som ennå ikke har vært på vingene i framtidas utgave, konkurrerer med europeiske Eurofighter og svenske JAS Gripen om å overta for de gamle F16-flyene det norske forsvaret har hatt siden 1970-tallet.

Billett: 100 mill. årlig

Fra norsk hold er det kommet kritikk mot at norsk industri har fått for lite igjen for de 100 millioner kroner Norge betaler hvert år for å være deltaker i utviklingsprosjektet. Den forrige regjeringen ble beskyldt for å logre for amerikanerne og unnlot å legge press på lockheed Martin. Stoltenberg-regjeringen har sagt klart og tydelig fra at Lockheed Martin måtte skjerpe seg.

Forsnakkelse

På en pressekonferanse i dag, innledet informasjonsdirektør David Jewell fra Lockheed Martin med at han ikke kunne snakke om noen industrielle kontrakter.

– Men vi har, bokstavelig talt, et tyvetalls prosjekter gående, skjøt Dr. Robert Trice inn, senior vice president , corporate business development.

Mer enn nok

Prosjektansvarlig for JSF, Tom Burbage, mente på sin side at de 125 millioner dollar som Norge allerede har betalt inn er mer enn oppveid gjennom industrielle kontrakter.

– Kontrakter for 20 - 24 millioner dollar er allerede signert og vi har forpliktet oss til avtaler for ytterligere 160 millioner dollar som vil komme etter hvert som produksjonen starter. Tidligere har det kun vært snakk om retur av de 125 mill. dollar, nå snakker vi om mer. Vi diskuterer med forsvarsdepartementet og representanter for norsk industri, sa Burbage.

To nevnt - ingen glemt?

Han trakk frem Kitron som har en avtale om produksjon av prosessorer til det nye flyet og Hexagon som skal produsere tanker. I tillegg nevnte han at norske miljøer skulle trekkes inn i utviklingen av nye avanserte komposittmaterialer.

Representantene for Lockheed Martin argumenterte med at det nye flyet slett ikke er et rent amerikansk produkt.

– Vi utvikler flyet sammen med våre åtte europeiske partnere, og det vil gå flere JSF i Europa enn fly fra noen av våre konkurrenter.