Livsfarlige E16 Arna-Stanghelle rassikres

Undersøkelsene med å sikre en av Norges mest ras- og ulykkesutsatte vegstrekninger er endelig i gang. Multiconsult har nå startet innledende geotekniske grunnundersøkelser på den ti mil lange strekningen

Fra et ras over E16 ved Hyvingstunnelen i Voss kommune i august i fjor. En trailer fra Asko Vest ble truffet av deler av steinmassene.
Fra et ras over E16 ved Hyvingstunnelen i Voss kommune i august i fjor. En trailer fra Asko Vest ble truffet av deler av steinmassene. Bilde: Paul S. Amundsen / NTB scanpix
Redaksjonen Våre Veger
25. okt. 2017 - 14:20

De første undersøkelsene, som omfatter informasjon om motstanden i jorda og dybder til berg, medfører at en trygg E16 er ett steg nærmere realisering. Prosjektet er et samarbeid mellom Bane Nor og Statens vegvesen. I tillegg til å sikre veg- og banetraseen mellom Bergen og Voss vil strekningens åtte nye tuneller redusere reisetiden med en halvtime.

- Prosjektet er i gang med første delprosjekt, som gjelder strekningen Arna-Stanghelle, hvor vi utfører innledende geotekniske grunnundersøkelser. Dette er et komplekst oppdrag som krever solid geoteknisk fagkunnskap og forståelse. Vi er derfor utrolig stolte av å kunne bistå inn på et av de største samferdselsprosjektet på Vestlandet i nyere tid, sier Hilde Sunde Tvegt, gruppeleder for Geo i Multiconsult Bergen.

Danner solid grunnlag for videre arbeid

Undersøkelsene vil bli utført over en syv uker periode, fra midten av oktober til desember.

- Vi har akkurat satt i gang etter fremdriftsplan. Arbeidet omhandler å kartlegge grunnforholdene som gir grunnlag til å finne gode løsninger på potensielle utfordringer. Dette skal danne et solid grunnlag for videre arbeid. Undersøkelsene vil i første omgang registrere motstand i jorda og dybder til berg. I flere punkt blir det tatt opp prøvemateriale til analyse av jordsmonnet. På strategiske punkt blir det bli satt ned piezometer, for registrering av grunnvannstanden i området. Rassikringen av E16 er et utrolig viktig arbeid som vi håper å kunne være med videre i prosessen med, avslutter Sunde Tvegt.

De innledende undersøkelseneinnebærer boring av 333 totalsonderinger, opptak av 33 prøveserier, nedsetting av ni piezometer og boring av syv CPTU.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.