IT

Lite påvirket av kabelbrudd

STORE I INDIA: Cap Gemini har over 20 000 ansatte i India.
STORE I INDIA: Cap Gemini har over 20 000 ansatte i India. Bilde: Fotograf:orv
Finn Halvorsen
12. feb. 2008 - 07:06

Millioner av internettbrukere i Midt-Østen og India og Pakistan har i lange peridoer vært uten internettforbindelse, eller i alle fall med svært redusert kapasitet.

Mange norske bedrifter har satt ut IT-tjenester blant annet til India.

Men så langt ser kabelbruddene ikke ut til å ha påvirket denne virksomheten.



Ikke online

EDB ASA har ca 600 ansatte i Bangalore i India.

– Disse jobber på prosjektbasis som underleverandører i våre egne prosjekter, men er ikke avhengige av å sitte online hele tiden, sier informasjonsdirektør Geir Remman hos EDB ASA.

Derfor har nok problemene vært større for amerikanske selskaper som i større grad har outsourcet servicetelefoner og kundesentre til India.



Klar over problemstillingen

Anders Lier hos Cap Geminis norske selskap sier at de har vært klar over problemstillingen.

- Men vi har løsninger som gjør at vi ikke har vært nevneverdig påvirket, sier Lier

Cap Gemini er et verdensomspennende konsern med over 20 000 ansatte i India.

Eget nett

- Vår internasjonale kommunikasjon går på vårt eget globale WAN-nett. Vi har merket noe begrenset båndbredde tilgjengelig, men uten at det har ført til de store problemene. Det har ikke påvirket våre leveranser til norske kunder, sier Lier.

Fagansvarlig for IT hos Abelia har heller ikke registrert pågang fra sine medlemmer omkring kabelbruddene i Midt-Østen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.