Like viktig som forsikring

Industrielle rettigheter, patent-, varemerke- og designbeskyttelse, er verktøy for økt konkurransekraft og verdiskaping. I en artikkelserie i TU på papir og nett får du råd om hvordan du kan dra nytte av disse rettighetene.

Ledere i norske bedrifter er flinke til å beskytte sine fysiske eiendeler. Med ansatte, leverandører og kunder inngås det grundige kontrakter, men de glemmer eller har ikke nødvendig kunnskap til å sikre seg rettigheter til bedriftens produkter, prosesser og tjenester. Og så lenge teknologien, designet eller varemerket ikke er beskyttet, er det "fritt frem" for alle å forsyne seg. Det sier seg selv at å kreve erstatning i ettertid vil være svært vanskelig.

Beskytt fordelene

Dersom man ved å spørre seg selv: "Har mitt firma et teknologisk fortrinn?", "Er det et marked for produktet, prosessen eller tjenesten?" kan svare ja, vel så bør man også se på hvorvidt det er mulig å beskytte denne fordelen slik at man ikke mister den til sine konkurrenter.

Industrielle rettigheter, patent, varemerke og design, er unntaket fra prinsippet om fri konkurranse da rettighetshaver gis en belønning i form av et konkurransefortrinn. Denne belønningen er en tidsbegrenset enerett til å utnytte fruktene av innsatsen kommersielt.

En offentlig søknad

Stadig tøffere konkurranse har skapt større behov for å kunne vise til dokumenterbare rettigheter. Ved å levere inn en søknad som inneholder en komplett beskrivelse av hva man ønsker å beskytte, har man fått et juridisk dokument som har et vesentlig formål, nemlig å trekke opp grensene for det konkurrentene skal holde seg unna.

Rettighetshaver har dermed sterke kort på hånden i en eventuell konflikt, siden man nær sagt alltid kan anta at en registrert rettighet veier tyngst.

På tu.no/fagartikler kan du lese en mer detaljert artikkel om emnet.