Statoil har over 1.000 ugjorte vedlikeholdsjobber på sikkerhetskritisk utstyr.
Detektorer og livbåter
Til sammen blir etterslepet på 34.400 timer, i tillegg til annet vedlikehold som ikke er à jour, skriver DN.no.
Brannslukkingsutstyr, gassdetektorer og livbåter er noen av områdene hvor oppfølgingen ikke er god nok.
– Med 30 plattformer blir det mange jobber og timer, og der det er stort etterslep er det satt inn korrektive tiltak. Det er stor ledelsesoppmerksomhet rettet inn mot for å redusere etterslepet, sier informasjonssjef Gisle Johanson i Statoil. Han sier det er flere årsaker til at vedlikeholdet er forsinket, men sier det ikke nødvendigvis truer sikkerheten.
Følges tett
Petroleumstilsynet følger nå selskapet tett.
– Vi er kjent med at Statoil har en utfordring når det gjelder styring av vedlikehold generelt og til sikkerhetskritisk utstyr spesielt. Dette er en sak vi ser Statoil har en utfordring med å håndtere, sier pressetalsmann Ole-Johan Faret i Petroleumstilsynet til DN.no.
Også Faret understreker at verken antall timer eller jobber er en sikker indikator på sikkerhetsnivået.
– Det som er viktig for oss er hva konsekvensen er av at vedlikeholdet er utsatt på plattform- eller utstyrsnivå. (©NTB)