Slik vil det bli om Forbrukerrådet får det som det vil.
Forbrukerrådet vil at produsentene skal ha erstatningsansvar for tapt innhold dersom disken går i stykker.
Send regning
Det betyr at de ulike harddiskprodusentene skal ta regningen dersom du mister viktige data, enten det er dokument- og regnearkfiler, musikk, filmer eller bilder.
- Vi mener en har krav på erstatning hvis det er en mangel, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet til Forbruker.no.
9.000 kroner
Ifølge nettstedet mener Forbrukerrådet at vanlig garantitid skal gjelde dersom en harddisk slutter å fungere som følge av mangel på produktet.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
Du skal ikke bare få et nytt produkt i et slikt tilfelle, men også få dekket kostnadene for å få gjenopprettet de tapte dataene. En slik rekonstruksjon koster om lag 9.000 kroner.
IKT Norge er ikke umiddelbart enig i ansvarsforholdet.
Forbrukerrådet og IKT-Norge er nå i dialog for å komme fram til en kompromissløsning.