MOTOR

Letter motoren med jernspray

SPRAY: Smeltet renjern sprayes rett inn i en overflate av legert aluminium og senker vekt og friksjon i den nye generasjonen Mercedes-motorer.
SPRAY: Smeltet renjern sprayes rett inn i en overflate av legert aluminium og senker vekt og friksjon i den nye generasjonen Mercedes-motorer.Bilde: DAIMLER AG
Stein Bekkevold
1. feb. 2008 - 14:44

Lett og samtidig sterk motorblokk. Det er utfordringen Mercedes har gitt sine ingeniører.

Slik har Daimler-ingeniørene løst problemet:

Smelt en tråd av rent jern og sprøyt smelten under enormt trykk rett inn en overflate av legert aluminium. Dermed skapes et mer slitesterkt belegg.

Offeranode?

Korrosjon er ikke noe problem, selv om det kan se ut til at aluminiumsblokken blir som en offeranode.

Det er sylinderboringene de belegger med jern, og der skal det være velsmurt.

Om bilen blir stående et år, derimot, så «ofrer» nok motorblokken seg. På den annen side, hvem lar vel en slik doning stå et helt år?

Gevinst

Vitsen ved en slik spraying er ifølge Mercedes at de sparer tolv prosent motorvekt, blant annet ved at de kan droppe sylinderforingene, og får senket indre friksjon.

Begge fordeler gir lavere forbruk. Og levetiden på motoren øker.

Les mer om:
Share icon
Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.