VIPP: Buksér og Berging stilte med tre slepebåter foo å dra Full City av grunnen den har stått på siden 31. juli. (Bilde: Kystverket)
FLYTER: Smit Salvage så det som sin hovedoppgave å levere skipet flytende til eirene. - En vanlig jobb, sier selskapet i ettertid. (Bilde: Kystverket)
SLAGSIDE: Full City ble midlertidig reparert mens den sto på grunn. Dermed fikk skipet nok oppdrift til at det kunne bukseres trygt i havn like innenfor Langesund i Bamble kommune. (Bilde: Kystverket)
FORBEREDELSER: I syvtida om morgen begynte Smit Salvage og Buksér og Berging å forberede slepe. Fem timer seinere fløt skipet. som ble utført litt (Bilde: Statsråden besøkte Kystverkets beredskapsavdeling)

Leter etter ankerklør på 2,6 tonn

  • nettarkiv

Bergingen av Full City var "som en hvilken som helst annen jobb", ifølge talskvinne Claudia van Ardt i Smit Salvage.

– Hver bergingsjobb er forskjellig og har sine utfordringer, men vår hovedoppgave var å få tømt skipet for olje og forsøke å få det overlevert eierne flytende, sier van Ardt til Teknisk Ukeblad. – Det gikk smidig, og som planlagt, sier hun.

Buksér og Berging bisto det nederlandske selskapet. Administrerende direktør John A Nilsen er svært lettet over at det gikk lett og raskt å få Full City flytende igjen.

– Først for ca. en uke siden ble vi sikre på at vi skulle klare å få Full City på egen kjøl igjen. Det viste seg at skadene var noe mindre enn først fryktet, sier Nilsen.

Midlertidig sveis

Smit Salvage fikk sveiset igjen og tettet såpass mye av skadene i skroget at Full City fikk nok oppdrift. Ved å bli dratt både sidelengs og litt bakover, ble skipet nærmest vippet av skjæret.

Kystverket har satt krav til eierne at Full City må fjernes fra Nato-kaia ved Eikstrand like ved Langesund innen 10. september. Smit Salvage sendte tirsdag ned dykkere som skulle inspisere skadene.

Anker-mysterium

Årsaken til at Full City begynte å drive fra ankringsplassen ved Såstein natt til fredag 31. juli blir gransket av Statens Havarikommisjon for transport (SHT). Ett av spørsmålene som granskes er hvorfor ankeret på skipet manglet begge klørne.

Hver av klørne veier 1.300 kilo, og til sammen veier ankeret 6,5 tonn. En metallurg gransker bruddflatene på det som er igjen av ankeret. Samtidig er det satt i gang leting etter klørne på ankringsplassen.

– Vi vet ikke om klørne manglet på forhånd eller om begge er revet av på ankringsplassen, sier avdelingsdirektør William Bertheussen i Havarikommisjonen til Teknisk Ukeblad. Han har aldri tidligere hørt om at begge klørne på et anker har brukket av slik det er gjort her.

Skulle sjekkes

Ifølge klasseselskapet Class NK var det ikke rapportert feil og mangler på ankeret før skipet ankom Norge.

Først ved planlagt dokking og full inspeksjon for fornyelse av klassesertifikater ville ankere og ankerspill bli kontrollert. Neste dokking var planlagt til januar 2010. Forrige dokking var i september 2007.

Kommunikasjonssvikt

Teknisk Ukeblad har fra ulikt hold fått høre at ankerspillet til ankeret på babord side ikke fungerte.

Avdelingsdirektør William Bertheussen i Havarikommisjonen kan ikke bekrefte det, men opplyser at ankerspill og vinsjer er blant de tekniske forhold de gransker nøye, sammen med kommunikasjons- og navigasjonssystem.