Med sjokk og vantro må fagmijøene fastslå at den knapt ett år gamle prestisjetunge limtrebrua rett og slett ikke tåler vann.
Moelven Limtre har levert limtrebuene til fotgjengerbrua i Ås, etter Leonardo da Vincis tegninger og idè.
Faggruppeleder Morten Wright Hansen på Akershus veikontor, teknisk fagseksjon bruer, er overrasket.
- Det har heldigvis ingen bærende konsekvenser. Sprekkene finnes stort sett på de to sidebuene som kun er der som arkitektoniske elementer for å visualisere Leonardos idè. De er laget for å kunne byttes ut.
Annen overflatebehandling
En forutsetning fra idèskaper Vebjørn Sand og resten av prosjekteringsgruppa, var at brua måtte være lys og fin.
Leonardo-brua er voksimpregnert og beiset for å beholde den lyse fargen.
Moelven har tidligere trykkimpregnert trebruene med CCA - som nå er ulovlig - i tillegg til kreosotimpregnering.
- I tillegg pleier vi å legge kobberbeslag på toppen av buene for å hindre fuktinntregning og i neste omgang riss.
Gangbanen ligger på en hovedbue som bærer selve konstruksjonen.
Hovedbuen beskyttes av dekket, og har ikke fått riss etter påvirkning av fukt og tørke. I gangbanen ble det brukt gran av hensyn til prisen.
Delt bæring
De bærende konstruksjonene og sidebuene er laget av furu av hensyn til overflatebehandlingen. Impregneringen ble utført med Scanimp og impregnert med Ultrawood.
Valget av Ultrawood fikk konsekvenser for montasjen fordi buen dermed måtte bygges i fire deler. Det ble gjort fordi impregneringstanken ikke hadde stor nok radius til at halve buen kunne få plass.
Moelven-utvikling
Det er Moelven som har stått for både produksjon og montering av Leonardo-brua. Fabrikken utviklet nye metoder for forming av limtre under dette arbeidet.
Buene ble formet som et trekantsnitt med buede flater. Nå jobber Akershus vegkontor og Vegdirektoratets spesialister på trebruer sammen om hvordan skadene skal utbedres.
- Hvordan vi skal få tettet rissene, er foreløpig usikkert. Silikon er ett alternativ, men jeg er usikker på om det er løsningen som til slutt blir valgt, sier Wright Hansen.