Lenovo gjør det sterkt i et svakt voksende PC-marked. Her fra selskapets ultrabook-lansering på IFA i august. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Lenovo gikk forbi Dell

  • t2

Markedsandel Q3 2011

  1. HP: 18,1 prosent (+5,3%)
  2. Lenovo: 13,7 prosent (+36,1 %)
  3. Dell: 12,0 prosent (-1,6 %)
  4. Acer Group: 10,0 prosent (-20,6 %)
  5. Asus: 6,5 prosent (+30,2 %)

Kilde: IDC

Lenovo annonserte på IFA tidligere i år at de så ut til å ville innta andreplassen på listen over verdens mestselgende PC-produsenter innen kort tid, og de fikk rett.

Ifølge den siste oversikten fra analyseselskapet IDC har nemlig kineserne gått forbi Dell.

Voldsom vekst

Lenovo har nå 13,7 prosent markedsandel, opp fra 10,4 prosent i tredje kvartal i fjor. Lenovo har vært det raskest voksende PC-selskapet i verden de siste sju kvartalene.

Det er likevel fortsatt et godt stykke opp til HP, som har 18,1 prosent.

– Den strategien vi har lagt og jobbet etter de siste to og et halvt årene gir resultater. Vi har riktige produkter, klare markedsstrategier og driver selskapet kostnadseffektivt. Våre partnere og kunder setter pris på den forutsigbarhet og kvalitet Lenovo representerer, sier norgessjef Geir Erik Lian i Lenovo i en melding.

Trøbbel for Acer

Acer sliter voldsomt, men holder fortsatt fjerdeplassen. De må imidlertid notere en nedgang i leveransene på over 20 prosent fra i fjor, mens Asus på femteplass hadde en vekst på over 30 prosent.

Apple vokste med 20 prosent, med Macbook Air som den fremste vekstfaktoren, ifølge IDC. Det totale PC-markedet vokste med 3,6 prosent det siste året.