MOBIL

Lenovo er i ferd med å bli en gigant

Vil være mer enn en PC-produsent. Motorola-kjøpet gjør dem til verdens tredje største på mobil.

Marius ValleMarius ValleJournalist
31. jan. 2014 - 16:56
Vis mer

Du kjenner kanskje Lenovo først og fremst som en PC-produsent. Den siste ukens oppkjøp viser tydelig at kineserne vil mer.

I går ble det kjent at Motorola Mobility skifter hender. Google kjøpte den amerikanske mobilprodusenten i 2012, og selger det nå videre til kinesiske Lenovo.

Den gangen punget Google ut 77 milliarder kroner for mobilavdelingen til Motorola. Når Lenovo overtar skal de betale 18 milliarder. Det kan kanskje se ut som en forferdelig dårlig avtale for Google, men de beholder de fleste av Motorolas patenter. Siden oppkjøpet har Google også solgt deler av Motorola Mobility videre.

Da det ble kjent at Google ville kjøpe Motorola i 2011, ble det først og fremst sett på som et trekk for å sikre seg patenter. Det ville gi dem en forsikring i de mange patentrettsakene Google og deres maskinvarepartnere var innblandet i.

Oppkjøpet resulterte imidlertid aldri i noen store suksesshistorier i mobilmarkedet. Det ville for eksempel vært naturlig at Motorola som en del av Google ville stå for Nexus-modellene. Disse har vært laget av Samsung, Asus og LG etter oppkjøpet.

Lenovo tar tredjeplassen

Den egentlige historien her er hva dette betyr for Lenovo. De er fra før av verdens femte største mobilprodusent, ifølge Strategy Analytics' tall for 2013. Legger man til Motorolas markedsandel viser tallene at de to kombinert er verdens tredje største mobilprodusent. Samlet hadde disse to seks prosent markedsandel i 2013, skriver analyseselskapet.

Lenovo selger 90 prosent av telefonene sine i sitt eget hjemmemarked, og har tilstedeværelse i en del andre mobilmarkeder. I Vesten er de så godt som fraværende. Her i landet selger de ikke telefoner i det hele tatt. Det er først og fremst i PC-bransjen de er virkelig store. De kjøpte IBMs PC-divisjon i 2005, og i fjor var de ifølge tall fra Gartner den eneste av de store PC-produsentene som økte sin markedsandel. Med 16,9 prosent av markedet er de verdens største, rett foran HP.



Lenovo satser mer på nettbrett og hybrid-PC-er som Ideapad Yoga. Foto: Stein Jarle Olsen 

Post-PC-æraen

PC-markedet er imidlertid på vei nedover. Ifølge Strategy Analytics og IDC ble det sendt ut ti prosent færre PC-er på markedet i 2013 sammenlignet med året før, det største fallet i dette markedet noen gang.

Vi er definitivt inne i «post-PC-æraen», og det er dette Lenovo forbereder seg på. I utviklingsmarkeder stifter de fleste sin første bekjentskap med internett gjennom nettbrett og spesielt smarttelefoner. I vår del av verden er markedet nesten mettet. At Lenovo kjøper Motorola kommer derfor ikke som noen stor overraskelse. De trenger flere bein å stå på, og et amerikansk merkenavn kan være akkurat det som skal til for å sikre dem andeler utenfor hjemmemarkedet.

Kjøpte ny bit av IBM

Lenovo satser stort. Forrige uke ble det kjent at de kjøper nok en bit av IBM. Denne gangen er det virksomheten innen x86-tjenere som skifter hender. For dette betaler Lenovo 14,4 milliarder kroner. På bare en uke har de altså handlet for over 32 milliarder kroner.

IBM-handelen skal sikre Lenovo en bedre posisjon i konkurransen mot HP og Dell. Selv om dette ikke er den mest avanserte delen av tjenermarkedet, vil det trolig sikre Lenovo flere økonomiske ben å stå på.

Vil bli en gigant

Det kinesiske selskapet ønsker å bli en teknologigigant, og selskapets administrerende direktør Yang Yuanqing sier i et intervju med Wall Street Journal at de nå vil utfordre de store navnene i mobilmarkedet, og at de ønsker å bli en global aktør.

På det norske markedet er Lenovo først og fremst kjent som en PC-produsent. Mobilavdelingen har foreløpig ikke etablert seg her i landet.

Når dette eventuelt blir en realitet er ikke godt å si. Anders Lersveen i Lenovo Norge forteller at de har et solid feste i mobilmarkedene i Kina, Russland, Ukraina og andre utviklingsmarkeder. Når de er klare for å satse i Norge kan han ikke si noe konkret om.

- Det er en spennende tid vi er inne i, sier Lersveen, og legger til at de kommer til å være klare når tiden for mobilsatsing er inne.

Spørsmålet er om Lenovo nå forsøker å gape over for mye på en gang. Motorola tapte 2,4 milliarder kroner i forrige kvartal.

I et intervju i The New York Times sier Andrew Costello i IBB Consulting at den største risikoen er knyttet til om Lenovo vil klare å integrere Motorola og tjenerforretningen på en god måte. Klarer de ikke det tror han at de risikerer å miste mange flinke folk i prosessen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.