SAMFERDSEL

Lenger og billigere med nytt batteri

Odd R. Valmot
20. jan. 2003 - 07:54

De ansatte i Think Nordic trakk et lettelsens sukk da det sveitsiske selskapet KamKorp Microelectronics kjøpte den innovative batteribilprodusenten på Aurskog.

Nå kan bedriften jobbe videre med den nye batteriteknologien som vil forlenge kjøredistansen og som har potensial til å bli vesentlig billigere enn dagens nikkelkadmiumbaserte batterier.

Zebra

Utviklingen av det såkalte Zebra-batteriet er rent tilfeldig solgt fra AEG til en annen sveitsisk bedrift; MES-DEA, som nå videreutvikler det for kommersiell bruk i elbiler.

I stedet for nikkel og kadmium er elektrodematerialene i Zebrabatteriet nikkel og vanlig koksalt, og det nesten dobler energikapasiteten. Ulempen er at batteriet må ha en driftstemperatur på rundt 300 grader slik at koksaltet holdes flytende.

For at ikke varmetapet skal bli for stort, blir batteriet montert inn i en vakuumtermos som gjør at det går svært lite energi til å holde varmen.

- Vi har kjørt en prototyp med disse batteriene i et år og har meget gode erfaringer, sier teknisk direktør i Think Nordic Egil Mollestad.

- Denne teknologien adresserer begge hovedutfordringene vi har hatt med rekkevidde og pris. Ved å erstatte 260 kilo NiCad-batterier, med et energiinnhold på 11,4 kWh, med 160 kilo Zebra-batterier, med et energiinnhold på 17 kWh, øker vi kjørerekkevidden fra rundt 80 km til 125 km. Selv under dårlige forhold om vinteren vil bilen ha en rekkevidde på over 100 km.

At billig koksalt erstatter kostbart kadmium, kan ha stor betydning for prisen på batteriene. I tillegg til at EU ønsker et forbud mot bruk av det giftige grunnstoffet i batterier.

- NiCad-batterier ligger på mellom 400 og 500 euro pr. kWh, mens Zebra-batteriene ligger på det halve, sier Cort Heinrich Dustmann. Han er utviklingssjef ved MES-DEA og har jobbet med teknologien i 12 år. Den mest kostbare komponenten i batteriet er nikkel og den kan resirkuleres etter bruk.

Dustmann forteller at den siste generasjonen av batteriet har en ladetetthet på 118 Wh/kg - som er over det dobbelte av NiCad. Selv tror han at fremtidens generasjoner vil kunne komme opp i en tetthet på 200 Wh/kg. Det vil i så fall gi en Think-bil en rekkevidde på over 20 mil.

Temperatur ingen hindring

Dustmann synes ikke kravet til høy driftstemperatur er særlig negativt. I praksis betyr det at bilen er uavhengig av omgivelsestemperaturen. Termoseffekten isolerer så godt at vinter eller sommer ikke spiller noen rolle for batteriet, noe som sterkt påvirker andre batteriteknologier.

Sveitserne er nå i ferd med å bygge en fabrikk som skal automatisere produksjonen av de nye batteriene, og det vil kunne gjøre at prisene synker.

- Produksjonsteknologien er svært enkel, og vi bygger den nye fabrikken for en kapasitet på 30.000 batterier i året, sier Dustmann

Zebra-batteriet vil ha minst den samme levetiden på rundt 10 år som i dag oppnås med NiCad-batterier. Mollestad vil ikke antyde når Think vi introdusere den nye batteriteknologien. Det vil være opp til de nye sveitsiske eierne.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.