Elframdriften skal testes ut i en Polarcirkel 860.
Elframdriften skal testes ut i en Polarcirkel 860. (Illustrasjon: Helgeland Plast)
EKSTRA

Elektrisk framdrift for arbeidsbåter

Leif sluttet på oljebase for å lage elektriske arbeidsbåter

Har utviklet ferdigløsning for å bytte ut fossilmotor med elektrisk framdrift på arbeidsbåter.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Utviklingen mot elektrisk framdrift for fiskebåter og oppdrettsbåter har ikke tatt av etter at Elfrida og Karoline ble lansert som de første i sitt slag. 

Leif Stavøstrand vil endre på det ved å tilby et standardisert elektrisk framdrifttssystem som kan installeres i både brukte og nye arbeidsbåter til oppdrettsnæringen.

Han sikter seg inn mot mindre, hurtiggående arbeidsbåter (7 til 9 meter), som går korte avstander om gangen. Typisk båter som frakter folk til og fra oppdrettsanlegg.

– Det hårete målet er at vi skal eliminere utslipp fra båter i denne størrelsen verden over, sier Stavøstrand.

På lengre sikt er målet å tilby samme system for fritidsbåter.

Ledet oljebase

Gründeren fra Vestlandet har selv jobbet i oppdrettsnæringa. Etter det gikk han gradene til kaptein på skip, før han tok mariningeniørutdanningen og ble administrerende direktør på oljeforsyningsbasen i Florø.

For ett og et halvt år siden leverte han sin oppsigelse, og i februar i fjor stiftet han selskapet Evoy.

– Båter er min største hobby og interesse. Ideen om båter med eldrift går 15 år tilbake; Jeg og faren min tegnet båter og tenkte at det hadde vært interessant å installere elektrisk framdrift på dem, men vi fant ingen som kunne levere hyllevare, og jeg har fortsatt ikke klart å finne det. For ett og et halvt år siden sa vi «nu kjør vi», og det gjorde vi etter at min oppsigelsestid var utløpt. Vi har store ambisjoner, sier Stavøstrand.

Leif Stavøstrand, Evoy. Foto: Karen Nilsen

Medlem i katapultprogram

Nylig ble Evoy tatt opp som et av selskapene i porteføljen til investeringsfondet Katapult Ocean, og har fått et syvsifret beløp i støtte fra dem.

– Vi investerer i Evoy fordi elektrifisering av båter er essensielt for å redusere CO2-utslipp, og selskapet sikter seg inn mot en veldig interessant nisje, sier Maren Hjort Bauer, daglig leder i Katapult Ocean, i en pressemelding.

Om systemet:

  • Prototypesystem installeres i en Polarcirkel 860 levert fra Helgeland Plast/Akva Group.
  • Batteri: 100 kWh.
  • Motor: 435 kW (590 hk) peak, 230 kW (310 hk) kontinuerlig.
  • Rekkevidde: ca. 25 nautiske mil i 25 knop (1 time). Rekkevidde kan økes til ca. 50 nm i serieproduksjon.
  • Toppfart: ca. 60 knop (Verdens raskeste serieproduserte elbåt).
  • Kan lades på 30 minutt med hurtiglader.

I tillegg har de hentet 3,75 millioner kroner fra andre private investorer og 1,2 millioner kroner fra Innovasjon Norge. De to oppdrettsselskapene Marø Havbruk og E. Karstensens Fiskeoppdrett er nå deleiere av Evoy.

For et par uker siden signerte Stavøstrand kontrakt med Helgeland Plast om å installere den første prototypen av framdriftssystemet i en arbeidsbåt av typen Polarcirkel 860.

Stillegående

Xalt i USA er leverandør av komponentene. Motoren skal ha 435 kilowatt maksimal- og 230 kilowatt kontinuerlig effekt. Batteriene er på 100 kilowattimer. 

Å installere den elektriske framdriften vil være to til tre ganger dyrere enn å installere en dieselmotor, ifølge gründeren, men driftskostnadene blir mye lavere. I tillegg er det mulig å få støtte til halvparten av merkostnaden fra Enova. Den dyreste delen av systemet er batteriene, som står for om lag 50 prosent av kostnadene. 

Stavøstrand tror også at oppdretterne kommer til å velge elektrisk framdrift fordi det er mindre støyende og forstyrrende for fisk og folk.

Kan redusere mye utslipp

En analyse Evoy har gjort av 20 båter i segmentet, tyder på at de i snitt slipper ut 35 tonn CO2 i året. Og med om lag 3000 båter av denne typen i Norge, er det potensielle utslippskuttet stort.

Slik skal batteriene plasseres i prototypebåten. Illustrasjon: Helgeland Plast

Ifølge en rapport fra ABB og Bellona kan 104.973 tonn CO2 kuttes i oppdrettsnæringen hvis arbeidsbåtene under 15 meter elektrifiseres. Ifølge studien kan det å forsyne fôrflåtene med landstrøm gi de største utslippskuttene, mens å elektrifisere arbeidsbåtene er tiltaket som gir de nest største kuttene.

Totalt kan en ytterligere elektrifisering av lakseproduksjon i sjøfasen kutte utslipp tilsvarende 150.000 fossilbiler, ifølge rapporten.

Stresstester systemet

Når systemet er klart for levering forventer gründeren at om lag halvparten blir installert i eksisterende båter, mens den andre halvparten installeres i nybygg. 

– Vi har kjøpt den første båten denne uken, og realistisk sett håper vi å få den fra produsenten i begynnelsen av mai. Etter det skal vi installere framdriftssystemet og håper å være ferdig sertifisert til juni. Etter at vi har stresstestet systemet, blir det en klipp og lim-prosess å installere det i andre båter, sier Stavøstrand.

Han tror elframdrift til arbeidsbåter er mer aktuelt enn for fiskebåter. Fiskebåter oppholder seg som regel lenger på havet.

– Fiskebåter går tildels lange distanser på en dag, mens for disse arbeidsbåtene er det korte distanser som gjelder. Analysene vi har gjort i vår region, tyder på at alle disse båtene kunne gått helelektrisk. Elmotorfordelene er ganske store her, sier han.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå