NETTSHOPPING: Ehandel blir stadig mer populært, men merkevareordningen som skal gjøre det trygt blir nå lagt ned. (Bilde: Raremonoshop)

Legger ned sikkerhetsordning

  • IT

Merkeordningen Nsafe

* Merkeordningen Nsafe ble etablert høsten 1999 av eforum i samarbeid med Forbrukerrådet, med store næringslivsaktører som støttespillere.

*Nsafe har hatt som formål å skape trygghet i netthandelsprosessen gjennom å ivareta forbrukerlovgivningen og forbrukerinteressene. Nsafe bygger på retningslinjer som er utarbeidet av netthandelen i samarbeid med forbrukerorganisasjonene.

*Nsafe har vært organisert under Standard Norge

Ingen vil betale regningen, derfor legges ordningen ned.

- Forbrukerne vil tape på dette og det er synd, sier daglig leder i Nsafe, Agnes Beathe Steen Fosse.

Brukerbetaling

Etter åtte år med blant andre Telenor, Posten og Microsoft som støttespillere, mener flere departementer at merkeordningen må bli brukerfinansiert.

–Men det er tidkrevende. Dessuten vil mange butikker ikke investere i merkeordningen før den er tilstrekkelig kjent hos forbrukerne, sier Steen Fosse.

Anonym

Hun medgir imidlertid at Nsafe ikke har klart å gjøre seg godt nok kjent i løpet av åtte år.

–Selv om Nsafemerket ikke har oppnådd den kjennskap som er nødvendig for å være en merkeordning, har Nsafe betydd mye for utviklingen av netthandel i Norge. Flere aktører har vært merket gjennom hele perioden og brukt Nsafe aktivt som kompetansekilde for sine virksomheter.

Skal undersøke

Forbrukerrådet er imidlertid ikke sikker på om de deler Steen Fosses bekymring for at nedleggingen av Nsafe rammer forbrukerne.

–Vi skal gjennomføre en større undersøkelse om e-handel. Når vi får resultatene, vil vi bruke dem til å vurdere om det er behov for en merkeordning eller ikke, sier rådgiver Ragnhild Amdam.

Usikkert?

–Vil det ikke bety mindre sikkerhet for forbrukere når de handler på nett?

–Det kan vi ikke si før vi har gjort undersøkelsen. Men vi har fremdeles gode tips og råd for hva man bør se etter når man handler på nettet. Man bør for eksempel sette seg inn i kjøps- og leveringsbetingelsene, og undersøke andres erfaringer med nettstedet, sier Amdam.

EU-økning

Europeiske rapporter har imidlertid vist en jevn økning i klager på netthandel.

Tallet på klager etter netthandel i Europa økte med hele 74 prosent fra 2004 til 2005, ifølge en rapport fra European Consumer Center Network (ECC-net), som består av en kartlegging i 25 europeiske land.