TESTET: Resultatene varierer ganske mye mellom kjedene. (Bilde: Håkon Jacobsen)

Lefdal gjør det best

  • t2

FAKTA

Testen er basert på stikkprøvemetoden, og vi har selvsagt ikke grunnlag for å si at resultatene er statistisk holdbare. Men i denne testen er rekkefølgen som vist over. Terningkastene er en totalvurdering. Hadde vi gitt terningkast kun for det selgerne kan om 3D og smart-tv-teknologi, ville vi delt ut svært mange enere og toere.

Med to seksere og en snittkarakter på 4,3 går Lefdals selgere til topps i vår test.

Lefdal var eneste kjeden hvis selgere var i stand til å begeistre oss med sin kunnskap og sine svar på våre TV-spørsmål.

Testrapporter for alle butikkene

Sømløst

Ord som "fenomenalt" og "imponerende" figurerer i omtalen av selgernes innsats. "Nyansert" og "ærlig" er også ord vi bruker om dem.

Vi applauderer.

– Vi er veldig fornøyd med å komme best ut her, og jeg må bare si tusen takk til alle medarbeiderne. Kundene har store forventninger til oss, og det er godt å kunne innfri disse forventningene - selv om vi ikke innfrir på alle områder. Kundene har behov for å bli vist hvordan produktene skal brukes. Mange ønsker for eksempel å vise filmen de har på pc-en eller ipaden på tv-en uten problemer. Da er det opp til oss å vise dem at dette kan være en sømløs opplevelse, sier Trond Samuelsen, administrerende direktør i Lefdal Elektromarked.

Men også flere av Lefdals folk sliter med å redegjøre for 3D og smart-TV-funksjonalitet.

– Jeg er glad for at basiskunnskapen er på plass, men skulle ønske vi kom bedre ut på smart-TV-funksjonalitet. Å vise den praktiske bruken av dette er noe vi må bli bedre på. Jeg tror at den kjeden som best klarer å vise kunden bruksmulighetene, er den kjeden som kunden vil foretrekke. Pris er viktig, men ikke viktigst, sier Samuelsen.

FORNØYD: Administrerende direktør Trond Samuelsen i Lefdal Elektromarked.
FORNØYD: Administrerende direktør Trond Samuelsen i Lefdal Elektromarked. Lefdal

Bruker 50 millioner

Elkjøp følger på plassen bak Lefdal. Det ser dermed ut som disse to store aktørene - med samme eiere og velutviklede finansielle opplæringsmuskler - har selgerne med best kunnskaper om tv-ene de skal selge.

– Vi har stort fokus på kompetanseutvikling, så vi er glade for at vi kommer ganske godt ut i denne testen. Totalt i konsernet bruker vi 50 millioner kroner per år på dette. De siste to - tre årene har satset mye på å utdanne flere produktspesialister gjennom vært oppløringsprogram Elkjøp Academy, sier Åshild Indresøvde, kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic.

BILDESERIE: TV-nyhetene fra IFA





Åshild Indresøvde, informasjonssjef i Elkjøp
Mer avansert Informasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp. Elkjøp

Mer avansert

Hun erkjenner at det ikke alltid er like enkelt å holde de ansatte faglig oppdatert:

– Produktene blir mer og mer avanserte, og kundene ønsker hjelp til å avansere i teknojungelen. Det har vi fokus på. Når vi ikke alltid lykkes, har det nok å gjøre med at vi alltid har nyansatte og at vi har mange som jobber deltid, sier Indresøvde.

Bransjen: Produktene er så kompliserte

På bunn

Den noe mindre kjeden Euronics tar tredjeplassen. For Euronics er snittkarakteren nesten like høy som det Elkjøp oppnår, men resultatene spriker en del.

– Og vi som har hatt interne kurs i samarbeid med produsentene - med både skriftlig og praktisk eksamen! I snitt har vi kurset to selgere per butikk i smart-TV-funksjonalitet. Da holder det ikke å få terningkast to eller tre. Dette må vi ta tak i, sier Kenneth Baltzersen, administrerende direktør i Euronics Norge.

Han fortsetter slik:

– Det er nok riktig at kompetansen varierer noe mellom butikkene våre. Årsaken til begrensede kunnskaper om 3D kan være at det så langt er få 3D-filmer å se. Det må nok skje mer på dette området før det får førsteprioritet. Men vi skal uansett ha kompetansen, sier Baltzersen.

Ikke 3D fra NRK

– Småbutikkene sliter

Expert, som i likhet med Elkjøp er en stor kjede på det norske markedet, skuffer noe. Snittkarakteren er ikke så aller verst, men i svært mange av tilfellene svikter selgerne når det gjelder 3D og smart-tv-funksjonalitet.

– Vi jobber intensivt med kompetanseheving og mener vi har et godt opplæringsprogram for alle varegrupper. Men enkelte av de mindre butikkene, som ikke har så stort vareutvalg, sliter litt med å ha dybbekompetanse på alt. Enkelte, for eksempel tilkallingsvakter og deltidsansatte, må også læres opp i butikk og det blir ikke alltid like vellykket, sier Lars Tendal, administrerende direktør i Expert Norge.

Han legger til:

– En grunn til at det kan skorte litt på kunnskap om smart-TV og 3D, er at interessen for dette har dabbet litt av i tråd med at det ikke er så mye relevant innhold å få tak i. Vi er ikke fornøyd med å "bare" gjøre det middels godt i en slik test, sier Tendal.

OLED-TV-ene er her

– Overraskende

Svenske Siba tar noe overraskende en klar jumboplass. Dette er kjeden hvor selgerne skuffet oss mest. Ikke i alle tilfellene, men flere ganger fikk vi her ravgale svar på våre testspørsmål.

– Det er svært overraskende å se dette utfallet, siden våre selgere løpende får opplæring i produkter, tjenester og kundebehandling, sier Nora Ay, sier informasjonsansvarlig i Siba AB i Gøteborg.

Hun sier likevel:

– Selvsagt tar vi til oss disse resultatene og skal se på hva det er i vårt system som har sviktet, sier Ay.

Verdens tynneste TV

Elkjøp:

Butikk

Karakter

Oppsummering

Elkjøp Carl Berner (1. gang)

3

Leverte angående LED og 3D, men feilet på 3D vs. Hz, videoformater og apps.

Elkjøp Carl Berner (2.gang)

4

Informativt om LED og Hz. Greit, men kort, om 3D. Ganske svakt om smart-tv og videoformater.

Elkjøp Buskerud Storsenter

2

Sa utrolig nok at en LCD-tv var en LED-tv. Visste ikke hva bak-LED var. Usikker på Hz, videoformater og apps.

Elkjøp Drammen Stormarked

4

Fin innsikt i LED og 3D. Noe snurrigere om Hz og apps, men kontroll på videoformater.

Elkjøp Ski

5

Meget bra og nyansert om LED, Hz og 3D. Litt svakere om videoformater og apps.

Elkjøp Skøyen

3

Skuffende om Hz, videoformater og apps, men bedre om LED-teknologi og 3D.

Elkjøp Ullevål stadion

5

Suverent om LED, 3D og Hz, men usikker på apps og særlig videoformater.

Elkjøp Vinterbro

4

En fin, om enn noe innøvd, innføring i LED, 3D, Hz og apps. Men sa at han ikke visste hvilke videoformater tv-en støttet.

Snittkarakter Elkjøp: 3,75

Expert:

Butikk

Karakter

Oppsummering

Expert Colosseum

5

Meget bra om LED, 3D og Hz. Kontroll på Flash og Java, men usikker på videoformater og apps.

Expert Drammen - Åssiden

4

Informativt om LED og videoformater. Noe mer stotrende om Hz, 3D og til dels apps.

Expert Hasle

3

Fint om LED, 3D og apps, men var ikke ærlig. Sa først sannheten om videoformater, flash og java da vi presset ham litt.

Expert Klingenberg

3

OK om LED-teknologi og Hz, men falt gjennom på videoformater og apps.

Expert Mjøndalen

4

Mente kant-LED er best, men hadde god oversikt over 3D og Hz. Middels bra om videoformater og apps.

Expert Ski

4

Nyansert og fint om LED og Hz, men bommet på passiv 3D vs. full HD. Bra om videoformater, svakere om apps.

Expert Skøyen

2

Kurant om LED og 3D, men elendig om Hz, videoformater og apps.

Expert Storo

3

Solid om LED, men tok feil om passiv 3D og full HD. Svak på videoformater og apps.

Snittkarakter Expert: 3,5

Euronics:

Butikk

Karakter

Oppsummering

Euronics Horten

3

Tynt om bak- og kant-LED. Sa at bak-LED er er faset ut. Greit om Hz, men ikke god innsikt i 3D og videoformater.

Euronics Lambertseter

4

En nyansert og god innføring i LED- og 3D-teknologi samt Hz. Visste noe mindre om støttede videoformater og apps.

Euronics Nesodden

3

Greit om LED og Hz, men sa at TV-en tok alle videoformater. Deretter virket han uinteressert i å selge oss en TV.

Euronics Oppsal

5

En ringrev som kunne LED, 3D og apps. Nyansert og ærlig om 3D og Hz. Men litt usikker på støtte for videoformater.

Euronics Svelvik

2

Mye rart her. Kjente ikke til kant-/side-LED eller aktiv/passiv 3D. Feilaktige svar om Hz, videoformater og apps.

Euronics Vikersund

5

Svært solid om LED. Kurant om Hz, 3D og videoformater. Åpen om begrensningene. Litt overfladisk om apps.

Snittkarakter Euronics: 3,67

Lefdal:

Butikk

Karakter

Oppsummering

Lefdal Alnabru

4

Greit, men noe kort om LED, 3D og Hz. Ullen om videoformater og apps.

Lefdal Drammen - Gulskogen

6

Fenomenalt om LED og Hz. Bra også om 3D, videoformater, apps og nettleser.

Lefdal Moss

4

Nyansert og ærlig om LED og 3D. Skjønnhetspletter om Hz. Fint om apps, men tynt om videoformater.

Lefdal Sandvika

4

Flott om LED og 3D. Bommet på passiv 3D vs. full HD, men kontroll på Hz, videoformater og apps.

Lefdal Ski

3

Falt fullstendig gjennom på videoformater og apps. Bommet på passiv 3D vs. full HD, men leverte bra om LED.

Lefdal Storo

3

Fine svar om LED, 3D og Hz ble avløst av rare utsagn om bak-LED og passiv 3D. Bommet på videoformater

Lefdal Strømmen

6

Imponerende om LED, 3D, Hz og apps. Oversikt over java- og flash-støtte, men litt usikker på videoformater.

Snittkarakter Lefdal: 4,29

Siba:

Butikk

Karakter

Oppsummering

Siba Alnabru

2

Godt om LED, men kjente ikke til bak- og kant-LED. Skivebom om 3D, Hz, videoformater og apps.

Siba Kiellands hus (1. gang)

2

Kurant om Hz og 3D, men var usikker på dette med kant- og bak-LED. Svakt om videoformater og apps.

Siba Kiellands hus (2. gang)

5

God innsikt i LED, 3D og Hz. Kunne mye om smart-TV-funksjoner og apps, men uklar om videoformater.

Siba Liertoppen

3

En god innføring i LED, men vagt om 3D og Hz. Svakt om videoformater og apps.

Siba Sandvika (1. gang)

2

OK om LED, men dårlig om 3D. Kjente ikke til passiv / aktiv 3D. Visste lite om videoformatstøtte og apps.

Siba Sandvika (2. gang)

4

Nå fikk vi en fin innføring i LED, Hz og 3D - ingen blemmer her. Dessverre ble det bommer på smart-tv-teknologi og apps.

Snittkarakter Siba: 3

Testrapporter for alle butikkene