Bildet viser ny og gammel riksveg 9 mellom Tveit og Krokå. Forholdene ligger godt til rette for vegbygging i nedre Setesdal, men 32,7 millioner kroner for entreprenørarbeidet på 5 km ny stamveg er svært billig uansett. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Lave anbud i Setesdal

Interessen for oppdraget var stor. Ni entreprenører ga pris, men ikke en eneste av de største. Alle har lagt seg i betryggende avstand fra Lindland Maskin. Nr. to er Risa fra Nærbø med 37,558 mill., fulgt av Brødrene Alseth fra Atrå i Tinn kommune (40,500 mill.) og Trafikk & Anlegg fra Skien (40,503 mill.). Alle anbyderne bortsett fra en ligger under 46 millioner kroner.

Prosjektleder Harald Tobiassen understreker at tallgrunnlaget for overslaget ikke er helt oppdatert. Siden det ble lagd, har prisene gått nedover. Han mener likevel at det laveste anbudet er lavere enn man kunne regne med i dagens marked, hvis det ikke blir justert under kontrollregningen.

Tobiassen er også fornøyd med deltagelsen. - Etter anbudsbefaringen var vi forberedt på at det skulle bli stor interesse for dette oppdraget, men deltagelsen er mye større enn vi regnet med før utlysningen, sier han.

Den aktuelle strekningen går mellom Tveit og Krokå i Bygland kommune. Det meste av den nye vegen skal gå utenom dagens veg, men traséene krysser hverandre et par steder. De første to kilometrene skal være klare til bruk innen 15. september neste år. 13 måneder senere skal hele jobben være gjort.

For et år siden fikk riksveg 9 moderne standard på den fem km lange strekningen Ose-Tveit. Den gangen regnet Vegvesenet med å måtte ta en lengre pause før man kunne fortsette oppgraderingen av vegen, men ved hjelp av midler fra Regjeringens tiltakspakke kan man gå i gang nå. Når den nye vegen blir ferdig, håper Vegvesenet å kunne gå videre med neste parsell uten et nytt opphold. Denne går mellom Krokå og Langeid og er to km lang.