Lastebil påførte store skader i veggen i Nøstvettunnelen på E6 - nå skal den repareres

Derfor blir tunnelen blir stengt 21.-26. september. Det kommer til å bli kø på omkjøringsveiene. Velg tog eller buss om du kan, oppfordrer Vegvesenet.

For å få byttet ut de skadde veggelementene i Nøstvettunnelen, må først flere takelementer fjernes – en omfattende reparasjonsjobb.
For å få byttet ut de skadde veggelementene i Nøstvettunnelen, må først flere takelementer fjernes – en omfattende reparasjonsjobb. Foto: Kai Gundersen / Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. sep. 2023 - 11:14

Det var en lastebil  som punkterte i Nøstvettunnelen 26. juni i år og kjørte inn i tunnelveggen i nordgående løp, retning Oslo. Det ble heldigvis ingen personskader, men tre av veggelementene fikk store skader og må byttes ut.

Midt-Norsk Havbruk har også utviklet en rømningssikker merd som er 22 meter høy og som har fått navnet Aquatraz. Den kan heises opp og ned ved levering av fisk, rengjøring og vedlikehold. Norsk havbruk trenger flere bærekraftige teknologiløsninger.
Les også

Bare investeringer i grønn teknologi vil fjerne miljøutfordringene i havbruk

Nordgående løp stengt under reparasjonsarbeidene

– Veggene og taket i Nøstvettunnelen består av betongelementer, forklarer byggeleder Kai Gundersen i en pressemelding fra Statens vegvesen. – Takelementene blir holdt oppe av veggelementene. For at vi skal få byttet ut de tre ødelagte veggelementene, må vi først fjerne ei kabelbru og demontere ni takelementer.

Til dette arbeidet bruker våre entreprenører Mesta og Veidekke store maskiner som tar hele veibredden. Nordgående løp mot Oslo må derfor være stengt i hele reparasjonsperioden fra torsdag 21. september kl. 20.00 til tirsdag 26. september kl. 05.30.

Kø på omkjøringsrutene – reis kollektivt

Mens nordgående løp i Nøstvettunnelen er stengt, er det omkjøring i retning Oslo. Omkjøringsrutene er E18 Mosseveien og fylkesvei 156 via Ringnestunnelen. Omkjøringen blir skiltet.

Det kommer til å bli kø på omkjøringsveiene siden så mange som 44 000 biler kjører gjennom tunnelen hvert døgn.

– Vi forventer kø, spesielt på dagtid, og oppfordrer de som kan reise kollektivt om å velge tog eller buss mens arbeidet pågår, slik at de som må kjøre E6 kommer fram, sier Kai Gundersen i Statens vegvesen.

Ny E16 og Ringeriksbanen skulle etter planen møtes her, ved Sundvollen i Buskerud. Etter et par måneder på innbytterbenken, er dobbeltsporet nå tilbake i Nasjonal transportplan.
Les også

Overkjører regjeringen – tar disse prosjektene tilbake i NTP

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.