Rollersafe Smart Brake

Lar rullestolbrukere bremse via en app. Så er de ikke lenger avhengige av kraft i armene


Justerbar: Håntaket på styret sender signaler til bremsene på bakhjulene. Opp og nedknappen gjør at brukeren kan justere bremsekraften uten å gå inn i appen.
Justerbar: Håntaket på styret sender signaler til bremsene på bakhjulene. Opp og nedknappen gjør at brukeren kan justere bremsekraften uten å gå inn i appen. (Foto: Rollersafe)


Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

I januar i fjor traff vi det norske selskapet Rollersafe i Palo Alto. De var i USA for å vise frem den trådløse bremseteknologien de hadde utviklet og tilpasset rulleski. Vi fikk demonstrert hvordan skiene bremset raskt ned fra stor fart: Med en liten håndkontroller på den ene staven som påvirket den elektrohydrauliske bremsen til bakhjulene på rulleskiene. 

Nå har de solgt noen hundre enheter, men markedet for rulleski er naturlig nok begrenset. Mange turister får seg en overraskelse når de ser skiløpere fare av gårde over asfalten.  

– Bremsesystemet er også godkjent av NAV for bruk i såkalt sitskies, sommervarianten av skikjelkene som handicappede bruker for å trene i den snøfrie delen av året. Hele den norske troppen til Paralympics bruker utstyr med Rollersafe sine bremser. Det at teknologien er godkjent gjør at vi nå kan adressere andre markeder som rullestoler, rullatorer og andre hjelpemidler. Det er svært mye større enn med rulleski, sier gründer og styreformann, Morten Østli.

Mange henvendelser

Han forteller at de lenge har tenkt på dette, men de har også fått masse henvendelser fra produsenter av slike hjelpemidler. Selv om det finnes rullestoler med bremser, så er de mekanisk operert og kan være tunge i bruk. Bremsen til Rollersafe, «Smart Brake», er konfigurerbar og vil funger som en slags servobrems.  

– Smart Brake kan stilles inn via en app og fordi de er trådløse kan både brukeren og eventuelle hjelpere ha hver sin brems. Det er også viktig at vi ha bygget inn en parkeringsbrems som låser hjulene når f. eks. man skal inn i en bil. Da er det viktig at ikke rullestoler flytter seg. Det har vært mange ulykker på grunn av dette, sier han.  

Når parkeringsbremsen aktiviseres, så låses den i stillingen sin og går i dvale slik at den ikke bruker strøm.

– Med rulleski regner vi med mellom 50 og 100 timers bruk før batteriene må lades. På rullestoler og andre hjelpemidler brukes bremsene vesentlig mindre og da varer batteriene mye lenger, men når de må lades holder det med en vanlig mobillader. Vi jobber også med en induktiv lader som alltid lader opp batteriet der man parkerer hjelpemidlet, sier Østby. 

Også elektriske  

Rollersafe har først og fremst fokusert på manuelle rullestoler, men de har også dialog med produsenter som lager elektriske rullestoler. Slike har bremser i dag, men de er interessert i den trådløse varianten fordi det reduserer kabling og kompleksitet.  

Sammen med Stiftelsen CatoSenteret har Rollersafe undersøkt hvilke brukerbehov og funksjonskrav eldre og funksjonshemmede har ved bruk av gang- og aktivitetshjelpemidler. Forprosjektet har omfattet en kvalitativ brukerundersøkelse og målinger av håndkraften til ti hjelpemiddelbrukere. De har også hatt en idédugnad med Landsforeningen for Ryggmargsskadde og andre brukergrupper og hjelpemiddel-leverandører. Forprosjektet har blitt finansiert av Forskningsrådets Oslofjordfond og skal videreføres i et hovedprosjekt.  

Hjulbremsen sitter montert som en vanlig mekanisk eller hydraulisk kaliper. Foto: Rollersafe

– Vår studie har vist at veldig mange brukere av gang- og aktivitetshjelpemidler synes det er vanskelig å bruke de manuelle bremsene som er tilgjengelig i dag på hjelpemidler som rullestoler, rullatorer og gåbord. Det er behov for en annen måte å bremse på. Vanskene innebærer både det å kunne bremse farten gradvis, men også låsing av bremsene, sier ergoterapeut ved CatoSenteret Marianne Vanem ter Haar. 

9 av 10 brukere forteller om situasjoner der dagens bremsebetjening- og funksjon er til hinder for aktivitet, eller skaper utrygge situasjoner. Det forekommer også flere uhell med dagens bremser, og noen brukere kunne blitt mer selvstendig med en ny bremseløsning. Dette gjelder også for brukere som har tilnærmet normal håndkraft. Brukerne ser stor nytteverdi i en trådløs brems de kan enkelt kan kontrollere med en knapp eller sensor, uten stort krav til kraft i hendene. 

Fragmentert marked 

Rollersafe kommer til å starte i Norge og så å si arbeide seg ut av landet. Selv i Norge er det mange produsenter og importører, men gjennom NAV har de som trenger det gode støtteordninger og en pådriver for utvikling av bedre teknologi.

Selv om markedet er lite, er Norge et avansert hjemmemarked. 

– Vi har snakket med aktører som lager rundt 100. 000 rullestoler, trehjulssykler og andre rullende hjelpemidler årlig. En god trehjulssykkel i Norge kan koste opptil 100. 000 kroner og da er ikke kostandene til bremsene stor. Avhengig av type kan de koste et sted mellom tre og ti tusen kroner, sier han. 

Ingen konkurrenter ennå 

Alle Rollersafe konkurrerer med har wirebaserte bremser, men Østli tror det er et spørsmål om tid før noen melder seg med konkurrerende teknologi. Samtidig er norske produsenter av hjelpemidler godt ansett i utlandet fordi det settes så store krav til funksjonalitet og kvalitet her.  

– Vi har to patenter som beskytter kjerneteknologien vår innen mobilitet og sport og hvordan vi kan kontrollere ytelsen til bremsene, sier han.  

Gründer og daglig leder: Atle Stubberud fikk ideen til Rollersafe som nå går inn i markedet for markedet for mobilitetshjelpemidler Foto: Rollersafe

Etter hvert om de er blitt mer kjent får Rollersafe inn stadig innspill om nye markeder som kan ha bruk for en trådløs bremseløsning.  

Kommer neste år 

Utviklingen av nye bremser er kommet langt og tidlig neste år vil de lansere den første produktserien tilpasset sykler for funksjonshemmede barn og voksne. De er nå i ferd med å teste bremsesystemet med to calipere til begge bakhjulene på en trehjulssykkel. Etter hvert skal de utvide med bremser til rullestoler, rullatorer og gåbord.  

Bremser til rullestoler og rullatorer må også gjennom en godkjenning før de kan begynne salget. 

Trådløs hydraulikk: Smart Brakesystemet består av en eller flere batterioererte trådløse hydrauliske kalipere som kommuniserer med en eller flere bremsepådrag for brukeren og eventuelle assistenter. Foto: Rollersafe

Målet er å få produktene etablert gjennom partnere i Europa og USA de neste årene. 

– Vi kan produsere et par tusen her i Son hvor vi holder til, men vi trenger nok en produksjonspartner på sikt. Dette er stort sett montasje av deler vi får laget både i Norge og andre steder, så det er nok mange norske selskaper som kan assistere oss. Men når dette tar av trenger vi også produksjonspartnere i andre markeder også, sier Østli. 

Helseklynge 

RollerSafe er medlem i Norway Health Tech som er en industriklynge innen helseteknologi.  

– Som ett av 8 teknologiselskaper har vi blitt valgt ut til å delta i en akselerator med fokus på internasjonal vekst. Gjør vi jobben vår riktig, vil vi kunne bygge en ledende teknologibedrift fra Son. Vi har invitert inn en gruppe investorer for å ruste selskapet for internasjonal vekst. Og vi regner med å ansette flere personer på salg og produktutvikling neste året, sier Østli. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå