Langt fram til millionmålet

Postens digitale postkasse har 100.000 brukere. Målet er én million.
Postens digitale postkasse har 100.000 brukere. Målet er én million.

Det er langt fram til målet om en million brukere i løpet av året for Postens nye, digitale postkasse. Etter en måneds drift har Digipost rundt 100.000 brukere.

Bakgrunn: Posten lanserer "e-post"

Sikkert som banken

I Posten jobber selgerne for at de store avsenderne skal koble seg på. I første rekke er det banker og forsikringsselskaper som er målgruppen, men tjenesten flytter også postkassa inn i folks stuer.

– Digipost vil gradvis ta en rolle i markedet. Med dette tilbudet vil det være mulig å sende den viktige eller mer formelle posten med sikkerhetskrav som er lagt til rette, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Mejdell har tro på at Digipost vil utvikle og posisjonere seg over tid.

– Det vi kan se er en rask og synlig interesse for å ta tjenesten i bruk, sier han.

Les også: 40 000 brukere på rappen

Flytter med kunden

Alle over 15 år med fødselsnummer i Norge har mulighet til å bruke Digipost. Tjenesten baserer seg på folks fødselsnummer i tillegg til gateadresse.

Når postkundene flytter og endrer gateadresse, følger også den digitale postkassa med. I praksis vil den følge deg gjennom hele livet, og ifølge Posten vil systemet ha samme sikkerhetsnivå som nettbankene.

All post på ett sted

Digipost forenkler hverdagen ved at kunden slipper å logge seg inn i banken, hos strømforhandler, Altinn og så videre for å få digital post. Kunden kobler seg inn på ett sted og finner all posten samlet der.

I Postens portefølje står Hafslund, Storebrand og Aditro som referansekunder for den nye tjenesten.

Et system som ikke er så ulikt det Posten Norge har utviklet, er allerede i bruk i Danmark, Finland og USA.

Les også: Fritt valg av elektronisk ID

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå