Det er langt fram til målet om en million brukere i løpet av året for Postens nye, digitale postkasse. Etter en måneds drift har Digipost rundt 100.000 brukere.
Bakgrunn: Posten lanserer "e-post"
Sikkert som banken
I Posten jobber selgerne for at de store avsenderne skal koble seg på. I første rekke er det banker og forsikringsselskaper som er målgruppen, men tjenesten flytter også postkassa inn i folks stuer.
– Digipost vil gradvis ta en rolle i markedet. Med dette tilbudet vil det være mulig å sende den viktige eller mer formelle posten med sikkerhetskrav som er lagt til rette, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.
Mejdell har tro på at Digipost vil utvikle og posisjonere seg over tid.
– Det vi kan se er en rask og synlig interesse for å ta tjenesten i bruk, sier han.
Les også: 40 000 brukere på rappen
Flytter med kunden
Alle over 15 år med fødselsnummer i Norge har mulighet til å bruke Digipost. Tjenesten baserer seg på folks fødselsnummer i tillegg til gateadresse.
Når postkundene flytter og endrer gateadresse, følger også den digitale postkassa med. I praksis vil den følge deg gjennom hele livet, og ifølge Posten vil systemet ha samme sikkerhetsnivå som nettbankene.
All post på ett sted
Digipost forenkler hverdagen ved at kunden slipper å logge seg inn i banken, hos strømforhandler, Altinn og så videre for å få digital post. Kunden kobler seg inn på ett sted og finner all posten samlet der.
I Postens portefølje står Hafslund, Storebrand og Aditro som referansekunder for den nye tjenesten.
Et system som ikke er så ulikt det Posten Norge har utviklet, er allerede i bruk i Danmark, Finland og USA.
Les også: Fritt valg av elektronisk ID