Asfalt

Landets første helautomatiske fargeasfaltverk tatt i bruk hos Feiring

Når Feirings asfaltverk på Lørenskog gjenåpner denne uka er fargeprosessen blitt helautomatisert. Det betyr at de nå kan lage alle asfaltfarger og at arbeidshverdagen blir tryggere og enklere.

Godt fornøyde. Ole Bjørnar Lunde fra Feiring og Niels Ebbe Gjørup fra KVM.
Godt fornøyde. Ole Bjørnar Lunde fra Feiring og Niels Ebbe Gjørup fra KVM. Foto: Feiring
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
7. juni 2022 - 09:28

Etterspørselen etter farget asfalt har økt de siste årene, og andelen som bestiller farget asfalt har også økt jevnt de siste årene.

Hovedkundene er kommuner og rød asfalt til sykkelveier er typen farget asfalt det leveres mest av.

Allerede første produksjonsdag, har Feiring bestilling på flere hundre tonn farget asfalt, mesteparten skal brukes på sykkelvei.​

I juni startet CO2-fangstanlegget ved Heidelberg Materials fabrikk i Brevik driften. Nå bruker selskapet erfaringene herfra i sitt neste prosjekt, denne gangen i Wales.
Les også:

Skal fange CO2 ved nok en sementfabrikk

Fra håndmakt til helautomatisk

– Mens man tidligere brukte håndmakt og måtte kaste tikilossekker med farge inn i produksjonen, skjer det nå automatisk. Det gjør det lettere fysisk, men bedrer også sikkerheten, forteller en glad Ole Bjørnar Lunde, driftsleder for Feiring asfalt.

Og dette er ganske unikt. Ifølge Niels Ebbe Gjørup i KVM, som har levert anlegget, er dette det eneste i sitt slag i Norge. I Danmark og Sverige finne det kun to anlegg som ligner. 

– Det er helt unikt med et fargeblandesystem som rommer hele fargepaletten. Med dette anlegget kan Feiring blande alle farger som er tilgjengelige på markedet. Dette er mulig fordi anlegget kan blande forskjellige fargepellets, forklarer han. 

To uavhengige verk

Asfaltfabrikken som er levert av danske KVM, er den første i sitt slag i Norge. Foto:  Feiring
Asfaltfabrikken som er levert av danske KVM, er den første i sitt slag i Norge. Foto:  Feiring

Oppgraderingen av asfaltverket på Lørenskog, betyr også at Feiring nå kan styre hver av de to asfaltverkene sine separat. At de to verkene nå er uavhengige av hverandre er med på å sikre kontinuerlig drift. 

– Det nye anlegget har en fire tonns mikser og er et batchblandeverk, som produserer mer nøyaktig kvalitet. Ferdigvareanlegget med fem siloer rommer 264 tonn ferdig asfalt, og er bygget slik at det kan utvides, forteller Gjørup.

Viktig miljøperspektiv

Det nye anlegget er et lukket anlegg. Det betyr mye for både støv og støy, i tillegg til at det er mer energieffektivt. Foto:  Feiring
Det nye anlegget er et lukket anlegg. Det betyr mye for både støv og støy, i tillegg til at det er mer energieffektivt. Foto:  Feiring

Da anlegget ble modernisert sist, ble det mulig med høy prosent gjenbruksasfalt. Feiring har nå 40 prosent gjenbruksasfalt som standard. Nå tas det ytterligere grep for å minimere belastningen til asfaltverket.

– Dette er, i motsetning til tidligere, et lukket anlegg. Det betyr mye for både støv og støy, i tillegg til at det er mer energieffektivt. I 2023 vil også tørkingsprosessen ved våre asfaltverk være drevet på biogass, som betyr at co2-utslippene i denne delen av produksjonen vil kuttes med opp mot 90 prosent, sier Lunde.

Han forklarer at all farget asfalt hos Feiring lages som lavtemperaturasfalt, som betyr både mindre utslipp og bedre arbeidsmiljø. 

– Dampen fra asfalten halveres for hver 15 grader asfalten reduseres med, og vi reduserer den med cirka 30 grader, som igjen betyr mindre asfaltdamp for de som arbeider på anlegget, sier Lunde.

Betongbilene til støping av brufundamenter og -søyler fraktes ut i vika på en lekter.
Les også:

Her blir Norges lengste jernbanebru til

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.