MILJØVENNLIG: Denne bilen drives av avfall fra sjokoladeindustrien, og inneholder både poteter og gulrøtter. Forskerne som står bak ønsker å vise at også motorsport kan være miljøvennlig. (Bilde: World First Project)
MILJØVENNLIG: Denne bilen drives av avfall fra sjokoladeindustrien, og inneholder både poteter og gulrøtter. Forskerne som står bak ønsker å vise at også motorsport kan være miljøvennlig. (Bilde: World First Project)
MULIG: Forskerne ville være miljøvennlige, og laget denne Formel 3-bilen som blant annet består av gulrøtter, poteter og soyabønner. (Bilde: World First Project)
MULIG: Forskerne ville være miljøvennlige, og laget denne Formel 3-bilen som blant annet består av gulrøtter, poteter og soyabønner. (Bilde: World First Project)
MULIG: Forskerne ville være miljøvennlige, og laget denne Formel 3-bilen som blant annet består av gulrøtter, poteter og soyabønner. (Bilde: World First Project)

Laget racerbil av gulrøtter

  • Motor

Dette består bilen av:

  • Rattet i bilen er produsert av et nytt materiale kalt Curran, som er laget av nanofibre utvunnet fra gulrøtter. Dette stoffet kan i mange tilfeller erstatte glassfiber og karbonfiber
  • Setet i bilen er laget av SoyFoam, et soyabønnebasert, fleksibelt skum-materiale som erstatter oljebasert skum
  • Sidespeilene på bilen inneholder stivelse fra poteter, gjennom en prosess utviklet av selskapet Biopolymer på New Zealand
  • Deler av karosseriet er laget av resirkulerte plastflasker
  • Smøring gjøres med planteolje er spesialutviklet for bilsport av selskapet Pace Products Ltd
  • Radiatoren i bilen spiser bakkenær ozon og gjør den om til oksygen ved hjelp av "ozon-ødeleggelses-katalysatoren" PremAir, produsert av kjemikonsernet BASF
  • Scott Racing har kalibrert den 2 liters dieselmotoren slik at den kan gå på biodiesel laget av avfall fra sjokoladeindustrien
  • Recycled Carbon Fibre Ltd har utviklet en pyrolyse-teknikk for å gjenvinne karbonfibre, og har levert materiale til flere av bilens komponenter
  • Dekkene er valgt ut fordi de inneholder færre polyaromatiske hydrokarboner (PAH) enn konkurrentene

Det må gå an å lage en miljøvennlig racerbil, mente forskerne ved Universitetet i Warwick i Storbritannia. Nå er prosjektet "World First" over. En Formel 3-bil laget av gulrøtter, poteter og soyabønner ble presentert i forrige uke.

Bilen er utstyrt med en dieselmotor som går på avfall fra sjokoladeindustrien.

Dr. Kerry Kirwan, Dr. Steve Maggs og Dr. James Meredith ved Universitetet i Warwick. De har produsert en bil som inneholder gulrøtter og poteter for å vise at det går an å være miljøvennlig også innen motorsport.
– Ekstremt utfordrende Dr. Kerry Kirwan, Dr. Steve Maggs og Dr. James Meredith ved Universitetet i Warwick. De har produsert en bil som inneholder gulrøtter og poteter for å vise at det går an å være miljøvennlig også innen motorsport. Universitetet i Warwick

– Ekstremt utfordrende

– Det å få en dieselmotor til å passe inn i bilen var ekstremt utfordrende. Det er svært trangt i en Formel 3-bil, og vi måtte produsere en rekke skreddersydde deler for å få motoren til å passe inn, sier prosjektleder James Meredith i en epost til Teknisk Ukeblad.

Formel 3 er en mindre utgave av Formel 1, og motorene er på maksimalt to liter.

World First-prosjektet forsøker å skape bevissthet om alternative måter å produsere og drive bilene på, slik at motorsporten kan bli mer miljøvennlig. Men det har vært krevende.

– En læringsprosess

– Det å jobbe med naturlige og resirkulerte materialer har vært en læringsprosess med mange mislykkede forsøk før vi klarte å produsere deler som var gode nok for en racerbil, sier Meredith.

Sammen med forskerkollegane sine har han sett på hele prosessen ved å produsere en bil. Mye av bilens karosseri er naturlig eller resirkulert fiber, som karbonfiber eller fiber av hamp.

Det er brukt cellulose utvunnet av gulrøtter til å lage en polymer som blir brukt i rattet, og potetstivelse i sidespeilene. Bilen er også utstyrt med en nyutviklet katalysator som fjerner bakkenær ozon.

Håper på økt bevissthet

– Jeg tror ingeniører er i ferd med å øke sin bevissthet om miljøvennlige valg. Prosjekter som dette kan åpne øynene deres for nye områder innen forskining og utvikling, sier Meredith.

– Jeg tror ingeniører er i ferd med å øke sin bevissthet om miljøvennlige valg. Prosjekter som dette kan åpne øynene deres for nye områder innen forskining og utvikling, sier Meredith. MULIG: Forskerne ville være miljøvennlige, og laget denne Formel 3-bilen som blant annet består av gulrøtter, poteter og soyabønner. World First Project

Da bilen ble presentert, ble James Meredith spurt av BBC om den kom til å råtne.

– Jeg er sikker på at den gjør det over tid. Men den presterer det samme som andre biler. Vi har ikke testet den i Formel-3-konkurranser ennå, men vil gjøre det. I teorien er den konkurransedyktig, sa Meredith til BBC.

– Teknologi brukes av Ford

Mye av arbeidet med bilen er gjort i samarbeid med leverandørene til store bilfabrikanter som Ford og General Motors.

Et eksempel på det finner man i bilens sete, som er laget av soyabønne-basert skum, i stedet for oljebasert skum som man vanligvis bruker. Denne prosessen blir nå inkorporert i Fords biler, ifølge Meredith.

– Vi ønsker å formidle at motorsport kan være grønn. Du trenger ikke å skade miljøet for å ha det gøy, sier Meredith.