Lærer fort og bedre

  • ikt

På oppdrag fra Forsvaret jobber nå Mintra i Oslo med å lage et databasert læreprogram som skal lette opplæringen av teknikere på stridskjøretøyet CV-9030, som de har over hundre av.

Kontrakten er på 17 millioner kroner over to år og representerer det største e-læringsprosjektet i Forsvaret til nå. Det er Forsvaret som leverer selve kunnskapen, mens Mintras rolle er å bygge den inn i en best mulig pedagogisk modell i form av et PC-program.

Stort arbeid

Den mest omfattende delen av prosjektet går ut på å bygge en digital 3D-modell av CV-9030. Den raskeste veien til målet hadde nok vært å få tilgang til DAK-grunnlaget fra Hägglund, som har bygget vognene, men det anses som en forretningshemmelighet. Derfor bygges modellen på data fra tegninger, med målebånd og skyvelær.

- Modellene krever ikke full nøyaktighet til undervisningsformål, men må være riktige nok til å vise funksjonsmåte for vognens delkomponeneter, sier prosjektleder i Mintra, sivilingeniør Håkon Grøthe. Modellen kan også benyttes som en digital verkstedhåndbok fordi det er bygget inn hyperlenker til den opprinnelige tekniske håndboka som ligger i pdf-format.

Elevene som benytter programmet til opplæring, blir også testet av programmet før de blir sluppet løs på den praktiske treningen med vognen.

Lønnsomt

- Dette er et pionerprosjekt innen e-læring rettet mot teknikere i Hæren, og det er det største e-læringsprosjektet som Forsvaret har startet. Selv om det koster mye, tror vi det vil være svært lønnsomt på mange plan, sier løytnant Erik Jensen. Han har fulgt vognene siden de ble tatt i bruk for ti år siden og har hovedansvaret for å utdanne nytt vedlikeholdspersonell.

Den mest åpenbare virkningen av prosjektet er selvfølgelig effektiviseringen av undervisningen. Jensen mener at e-læring korter ned undervisningstiden til det halve samtidig som forståelsen av stoffet blir bedre.

- Bruken av e-læring gjør ikke at vi klarer oss uten lærere, men de slipper å ta seg av all undervisningen. I stedet for å undervise alle i en tradisjonell klasseromsituasjon, kan de undervise mer individuelt og bidra til å øke kvaliteten. Selvfølgelig kan ikke all undervisning foregå på en PC. Elevene må også trenes i det praktiske på selve vognen, sier Jensen.

- Det viktigste en vogntekniker må kunne, er å finne og reparere feil i en kritisk situasjon, sier Jensen. - Ved konvensjonell undervisning er det begrenset hvor god slik trening kan bli, men e-læringsprogrammet byr på en rekke nye muligheter. Programmet kan benyttes som en simulator og trene teknikerne i feilsituasjoner som ikke kan gjenskapes i praksis uten å ødelegge deler av vognen. Fordi undervisningen er så effektiv, får de også mer tid til å trene på vognen.

Jensen forteller at programmet er bygget opp på erfaring med hva som er spesielt vanskelig å undervise og at 3D-modellen byr på helt til nye muligheter til forståelse. - Selv jeg, som har undervist andre i virkemåten til denne vognen i over ti år, har lært masse nytt. Når du får "røntgensyn" i form av gjennomskårne 3D-modeller, er det mye som åpenbarer seg, sier han.

Bevarer kunnskap

En svært viktig egenskap med e-læring er at det bevarer kunnskap. Dette prosjektet bygges opp på basis av mange elementer i tillegg til Jensens spisskompetanse, som blir gjort tilgjengelig for alle som skal gå gjennom kurset i fremtiden.

- Det er ingen garanti for at jeg blir værende der jeg er i dag, sier Jensen, men det er viktig for Hæren at den kunnskapen jeg har opparbeidet blir værende. En av de viktigste aspektene ved e-læring er at teknologien gjør det mulig å bevare mye av den kunnskapen som ellers ville gå tapt når folk forsvinner.