StatoilHydros konsernsjef, Helge Lund.

Lærer av Telenor-trøbbel

Avsløringen av de grusomme arbeidsforholdene hos fem av Telenors underleverandører i Bangladesh medfører at flere andre norske selskaper nå går i seg selv og vurderer om deres egne kontrollrutiner er gode nok.

Like utfordringer

Aftenposten har kontaktet 13 store norske selskaper med spørsmål om de er bedre enn Telenor på dette feltet.

StatoilHydro erkjenner at de står overfor mange av de samme problemstillingene som Telenor. De driver forretninger i en rekke land utenfor den vestlige verden, og flere av disse landene har utfordringer når det gjelder både etikk, HMS og menneskerettigheter.

- Det er klart at en sak som dette er med på å skjerpe vår oppmerksomhet om disse utfordringene ytterligere, sier kommunikasjonsdirektør Ola Morten Aanestad i StatoilHydro til Aftenposten.

Sjekker egne forhold

Hos Hydro har Telenor-saken blitt et diskusjonstema.

- Når en slik sak kommer opp er det naturlig at vi setter en fot i bakken og spør oss selv om vi kan ha lignende ting hos oss, sier informasjonsdirektør Halvor Molland i Hydro til avisen.

Aker Solutions mener de må være bevisste på at ingen bedrift er sterkere enn det svakeste ledd:

- Vi tror en løpende, god og fortrolig dialog om disse temaene er en viktig forutsetning for en kontinuerlig forbedring som også styrker det svakeste ledd, sier kommunikasjonsdirekør Jannik Lindbæk i Aker Solutions.