Den tyske ubåten U-864 sank utenfor Fedje under andre verdenskrig. Nå kan den kanskje heves.
Ubåten U-864 er tysk, og ble senket ved Fedje i Hordaland 9. februar 1945. Den skal inneholde 70 tonn flytende kvikksølv. (Bilde: Geoconsult)

Kvikksølvubåt kan bli hevet

  • Klima

–Vi skal finne den beste og sikreste måten å heve vraket på, sier prosjektleder Jon Roar Andersen i Kystverket.

Etter at tildekking og heving ble skrinlagt i forrige runde, har Kystverket igangsatt en ny prosess for å få finne en løsning for vraket.

Den gamle ubåten inneholder store mengder kvikksølv og ligger i et geoteknisk ustabilt område.

Petter Smart-konkurranse

Kystverket avholder nå konkurranse med frist 29. november for å finne frem til firmaer, oppfinnere eller andre tekniske smartinger som har lure løsninger.

-14 interessenter har meldt seg så langt og jeg må si at dette ser svært lovende ut, sier Andersen.

Søker smartinger

Nå skal de smarteste løsningene presenteres for hevingsselskapene med tanke på framtidig partnerskap.

-Hevingsselskapene sitter på svært mye kunnskap og må selv vurdere om de kan benytte de smarte løsningene. Vår plan er at hevingsselskap og ansvarlige for smarte løsninger kan inngå en allianse i en eller annen form, sier Andersen.

Veritas-vurdering

Innen 4. januar skal hevingsselskapene melde sin interesse for å delta i tilbudskonkurransen. Inntil fire prekvalifiserte aktører vil bli invitert til å delta videre. Veritas vil deretter gå gjennom tilbudene om heving og rangere det beste ut fra miljø og sikkerhet.

-Når vi har funnet beste hevingsmetode, risikoanalyserer vi den sammen med beste tildekkingsmetode og deretter avgir vi vår innstilling til Fiskeri og Kystdepartementet innen sommeren, sier Andersen.

Vinter 2008-2009

Det kan i beste fall bety at Stortinget kan behandle planene neste høst.

-Vi håper vi greier å screene markedet for alle gode løsninger. Ingenting skal være uprøvd og det er svært viktig med forsvarlig behandling av ubåten, sier prosjektlederen.

-Finnes det tilsvarende eksempler i verden?

Høy risiko

-Ubåter har vært hevet tidligere, men vi har ingen eksempler med den samme miljøtrusselen. De hevingsforlagene vi satt med sist var ikke gode nok med tanke på miljørisiko, sier Andersen.

Naturvernforbundet er svært positive til nye runder om ubåten.

–Vi håper og tror at enda flere eksperter, forskere og løsningsleverandører vil bidra og at vi får en best mulig utredning av hevingsalternativet. Neste runde vil være like viktig å følge opp, har Bent Rydland Olsen i Naturvernforbundet uttalt.