Styrker salget
Arild Johansen overtok ansvaret for Festo salgs- og markedsaktiviteter i Norge i 2012. Han har vært i selskapet siden 1999.
Ivar Sørlie gjorde nylig comeback hos Festo. Hovedoppgaven blir å veilede kunder til gode løsninger og systemvalg, hvor helheten er viktigere enn komponentene. Selskapet byr også på et artikkelnummer for en komplett løsning. Sørlie har tidligere tolv år bak seg i selskapet (1996-2008), og mange kjenner ham som styreleder i Profibus Norge.
Tidligere i år kom også Veronika Østerdahl inn på laget som salgs- og markedsassistent. Hun har bachelor i markedsføring fra BI.
Nykommeren, Epco-serien, blir et kjekt supplement til selskapets eksisterende løsninger for pneumatikk og elektriske akser. Prisingen er langt nærmere de rimeligere pust- og pes-løsningene.
Elektrosjokk
Salgs- og markedssjef Arild Johansen forteller til Automatisering at Epco kan være et godt alternativ for tradisjonelle pneumatikkbrukere. Samtidig understreker han at selskapet er nøytrale på teknologi, det vil si i valget mellom elektrisk eller pneumatisk aksestyring.
- Vi anbefaler alltid den beste løsningen, sier Johansen.
Trykkluftbaserte løsninger utgjør fortsatt brorparten av selskapets omsetning, med god margin, men Johansen forklarer at den prosentvise veksten for elektriske akser er langt høyere.
Energigevinst
At elektriske løsninger forsyner seg av både pneumatikk- og hydraulikkmarkedet er et tegn i tiden. To fordeler ved elektriske akser er lavere energiforbruk og raskere omstillinger.
- Mye trykkluft går til spille, gjennom tap i ledningsnettene. Hver gang en luftsylinder er i bevegelse blir det dumpet energi, forklarer han.
Snill software
Tidligere har kanskje brukerterskelen for elektriske akser vært høyere enn for pneumatiske sylindre. Festo mener de har utlignet ankepunktet med to softwareverktøy. Det ene brukes for konfigurasjon og valg av løsning, mens det andre skal sørge for smertefri igangkjøring.
- Vi har presentert Festo Configuration Tool for flere maskinbyggere. Hver gang har responsen vært riktig positiv til brukervennligheten, forteller Johansen.
Konfigurasjonsverktøyet brukes for både elektriske akser og pneumatiske løsninger. Det er bare å steppe seg gjennom programmet. Ved å legge inn verdiene for maksimal hastighet og akselerasjon i igangkjøringsverktøyet Positioning Drives, garanterer de en levetid på minimum 5000 km for de elektriske aksene, forutsatt bruk i riktige omgivelser.
- Og det er langt, smiler han.
- Få gjerne med at begge softwareverktøyene er kostnadsfrie, avslutter Arild Johansen.