IT

Kun 3 av 10 bruker MCPs satellitt-roaming på skip

Men med nye underholdningstjenester over wifi øker andelen.

Pilotforsøk på en ferge i Middelhavet viste at folk vegrer seg mindre for å roame på skipsmobiltjenesten fra MCP når de har tilgang til wifi fra før, ifølge innovasjonsdirektør Ole-Kristian Sivertsen.
Pilotforsøk på en ferge i Middelhavet viste at folk vegrer seg mindre for å roame på skipsmobiltjenesten fra MCP når de har tilgang til wifi fra før, ifølge innovasjonsdirektør Ole-Kristian Sivertsen. Bilde: MCP
24. juni 2014 - 09:29

Maritime Communication Partner (MCP) har fått god spredning på sin tjeneste med mobiltelefoni på skip via satellitt.

Men selv om rederiene har kjøpt ideen, er passasjerer og mannskap tilbakeholdne med å roame om bord.

– Vi ser at det er rundt 30 prosent som faktisk slår på mobilen i internasjonale farvann og bruker tradisjonelle mobiltjenester, sier Innovasjonsdirektør Ole-Kristian Sivertsen hos MCP.

Les også: Nå får supplybåtene mobildekning

Kostbar roaming

Kjernevirksomheten til MCP er satellittbasert mobiltelefoni på skip som ferdes i farvann der det ikke er dekning fra de ordinære basestasjonene på land.

Selskapet ble etablert i Grimstad, senere overtatt av Telenor og flyttet deretter til Arendal.

Fartøyene har en egen lokal basestasjon om bord som gir tale, sms og mobildata til ordinære mobiltelefoner. Du trenger med andre ord ikke en satellittelefon.

Med signerte avtaler for 144 skip og ferger, inkludert all passasjertrafikk i Norden, er det trygt å si at konseptet har slått gjennom.

Men de aller fleste lar være å koble seg på av frykt for høye roamingkostnader.

Vave

Det var noe av motivasjonen for å utvikle tjenester basert på trådløst nett, wifi, om bord. Her kan skipseier levere film, spill og informasjon om fartøy og reisemål.

Dette er lavbudsjett-tilbud til rundt 50-lappen, og det viser seg at det fører til økt bruk av den opprinnelige mobiltjenesten fra MCP.

Erfaringene er høstet hos rederiet Corsica Ferries i Middelhavet.

– Vi har kjørt en pilot om bord på en ferge som går mellom Frankrike og Korsika. Det første passasjerene gjorde da de fikk vite om wifi-muligheten, var å be om adgang til bildekket for å hente smarttelefoner og nettbrett, forteller Sivertsen.

Nå har rederiet inngått avtale for den nye tjenesten Value added voyage experience, Vave, for fem fartøy.

Les også: Nye wifi-brikker kan holde det gående i over et år på et par AA-batterier

Ferdigpakket

Teknologien er ikke så avansert:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Fartøyet utstyres med servere som er ferdig lastet med rederiets innholdstjenester. Dette kan brukerne forsyne seg av via en nettleser over wifi, som i et intranett.

I tillegg er dette en kanal for både viktig informasjon og markedsføring fra skipseier direkte til hver passasjer. En mulig effekt er redusert behov for å ta om bord papirbrosjyrer.

Fra wifi til gsm

Tilgang til eksternt innhold, som de ferskeste nyhetene og egen e-post, koster ekstra. For da må man over på "live" satellittforbindelse via skipets basestasjon.

Og det er denne bruken som nå er begynt å øke.

Når passasjerene først har skrudd på mobilen, kobler de seg gjerne også på mobilnettet.

– I tillegg til wifi-tjenestene, utveksler de sms med folk hjemme, tar en telefon og sender kanskje en mms fra båten. Trenden er flere brukere og litt mer mobiltrafikk på hver av dem, sier innovasjonsdirektøren.

Les også:

Ny teleoperatør vil erobre ungdommen med ny forretningsmodell  

Om seks år er det 5G som gjelder  

Telenor skal kvitte seg med 3G  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.