Fra byggingen av OPS-prosjektet ny E18 fra Grimstad til Kristiansand (Bilde: Statens Vegvesen)
Fra OPS-prosjektet ny E18 Grimstad-Kristiansand (Bilde: Stetens Vegvesen)
Fra OPS-prosjektet ny E18 mellom Grimstad og Lillesand (Bilde: Statens Vegvesen)

Kulturforskjell bak veiprosjekt-skandale

  • Bygg

Det kom som en overraskelse da styret i CJV for knapt to uker bestemte at både prosjektdirektøren, viseprosjektdirektøren og produksjonsdirektøren måtte gå.

Kontrakten på byggingen av denne delen av E18, ble i sin tid gitt til Agder OPS Vegselskap, som er en sammenslutning av tyske Bilfinger Berger, danske Phil & Søn og norske Petter Sundt.

Bilfinger Berger og Phil & Søn har sammen dannet selskapet CJV E18 Grimstad - Kristiansand Ans som står for byggingen av veistrekningen. De tre direktørene som nå måtte gå kommer fra Danmark, Tyskland og Østerrike.

Manglet norsk-kunnskaper

Som ny prosjektdirektør hentet styret den 33 år gamle tyske sivilingeniøren Jan Torka. Torka har jobbet både med Imarsund-prosjektet på Vestlandet og ny bro over Svinesund. Han har fem års erfaring med veibygging i Norge og snakker norsk.

– Vi ser at det ikke har vært lagt nok vekt på kunnskapen om den norske måten å gjøre ting på, sier informasjonsanvarlig Kyrre Lian i CJV.

Til Fædrelandsvennen sier Torka at organisasjonen CJV E18 trengte smøring. – Jeg skal bringe oljen som skal til for å gjøre selskapet mer velfungerende.



For mange feil

Vegvesenet står ikke bak utskfitingene.

– Dette er noe entreprenøren har funnet på på egen hånd, svarer prosjektleder Nils Ragnar Tvedt på spørsmål om Vegvesenet har forlangt endringer i ledelsen.

– Men det har vært for mange feil, og vi har sagt at dette må de håndtere bedre. Vi har tatt enkeltsakene etter hvert og de er greit håndtert.

Blant annet skapte en spengningsulykke stor oppmerksomhet på Sørlandet, selv om ingen liv gikk tapt. – Det var systemfeil i planleggingen, det var en ledelsesfeil mer enn skytebasens, sier Tvedt.



Etter skjema

Tvedt sier at Vegvesenet er mer opptatt av at CJV allerede ligger etter skjema, enn av feilene som har skjedd.

– Foreløpig spiser de av slakk som er lagt inn, men det vil ikke gå lang tid før dette går ut over tidsfristene.

– Vi skal ikke bare bli ferdige til fristen, vi skal også overholde samtlige milepæler, lover Lian.

Ifølge Fædrelandsvennen vil den nye prosjektdirektøren Jan Torka blant annet ta en alvorsprat med den tyske maskinentreprenøren Reinhold Meister for å klare det.