T2

Kuleste balja i havna

Espen Zachariassen
11. juni 2009 - 12:17

Led-lys under vannlinjen er det siste på markedet for deg som vil stikke deg ut i gjestehavnene i sommer.

Atmosfærelys

Vanntett til tusen og en prislapp på mange tusen. Men med belysning langs skroget under vannlinjen kommer farkosten din uten tvil til å bli lagt merke til når du kruser av gårde i skumringen.

Britiske Ocean led har kommet med strømgjerrige lamper som gjør det mulig å skape atmosfære og show-effekt uten at du får problemer med å starte neste dag.

De mest avanserte modellene er kobberinnfatninger med innstøpte led-lamper, som monteres gjennom skroget.



Glorie NYTTIG: Kulørt belysning under vannlinjen er kostbar dekor, men teknologien finnes også i nyttige varianter.
Glorie NYTTIG: Kulørt belysning under vannlinjen er kostbar dekor, men teknologien finnes også i nyttige varianter.

Glorie

– Noen bruker det som en glorie rundt båten, mens andre ønsker en lyseffekt i kjølvannsstripen, sier markedssjef Rolf Fossumstuen hos importør Belamarin.

For yrkesflåten er disse lampene kraftige nok til å brukes i arbeid om bord på brønnbåter, til dykkeroppdrag eller de kan kobles til et undervannskamera for å overvåke kjøl, drev og propell.

Videobildet kan hentes opp på kartplotteren, hvis den er avansert nok.



Kostbart

Den enkleste undervanns-led’en krever 1500 kroner av lommeboka, mens de dyreste her i landet koster rundt 20.000 kroner.

I andre land finnes det enda saftige versjoner til det dobbelte. Og skal det monne, bør du jo ha en håndfull på en 40-foter.

Fordelen med led er at lampe gir mye lys, brenner lenge og bruker lite strøm – de minste 0,35 Ah og de største 4 Ah.

Ulempen med disse vanntette utgavene er at du må skifte hele stasen når lampen først slukner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Nå klarer du ikke kjøre deg vill KJAPP: Baard Pladsen hos Max Sea kan skilte med raske kart og detaljerte flyfotos på samme skjerm om bord. Denne 40-tommeren er kanskje litt drøy for de fleste båteiere langs vår kyst.
Nå klarer du ikke kjøre deg vill KJAPP: Baard Pladsen hos Max Sea kan skilte med raske kart og detaljerte flyfotos på samme skjerm om bord. Denne 40-tommeren er kanskje litt drøy for de fleste båteiere langs vår kyst.

Nå klarer du ikke kjøre deg vill

Med 3D-flyfoto på plotterskjermen kan du derimot risikere å nyte synet av ekte blå bølger.

Max Sea valgte Helgelandskysten for en av sommerens lanseringer av Time Zero, sin nyeste kartløsning for båtfolket.

Selv om flyfotos for denne landsdelen ikke var klare til Båtmessa i Sandnessjøen i forrige måned.

Men mer enn middels maritimt modne mennesker lot seg likevel lokke av knivskarpe bilder og kart på 40 tommers flatskjerm på standen til den franske leverandøren.

– Den kjappeste og mest detaljerte løsningen til nå, argumenterer økonomisjef Baard Pladsen.

Dobbel løsning

Selskapet har sikret seg selvstendige kart- og fotoavtaler for å få prisen ned.

Resultatet er en skjerm der du får tradisjonelle sjøkart for plotter og fly- og satellittbilder langs kysten inn på samme skjerm.

Max Sea leverer løsningen på PC. Eierselskapet, den japanske plotterprodusenten Furuno, tar seg av plotterversjonen.

Nettverk og widescreen ONLINE: Raymarine har lagt nettverksfunksjoner i widescreen inn i den rimeligere C-serien av sine kartplottere. Foto: Raymarine
Nettverk og widescreen ONLINE: Raymarine har lagt nettverksfunksjoner i widescreen inn i den rimeligere C-serien av sine kartplottere. Foto: Raymarine

Nettverk og widescreen

Nå kan du koble rimeligere kartplottere og utstyr i nettverk. Raymarine har forbeholdt IP-nettet Sea Talk til den mer kostbare E-serien, men nå finnes den for de rimeligere utgavene i C-serien.

I praksis handler det om å ta inn bilder fra plotter, ekkolodd, værstasjon om motorinstrumenter på samme skjerm.

Nytt er også widescreen på de rimeligere modellene. Da er det litt lettere å få med seg all bildeinformasjon som kan presses inn.

Mann over bord med GPS PLB: En personlig nødpeilsender, personal beacon location, PLB, med GPS gjør søket enklere hvis du faller i vannet.
Mann over bord med GPS PLB: En personlig nødpeilsender, personal beacon location, PLB, med GPS gjør søket enklere hvis du faller i vannet.

Mann over bord med GPS

En nødpeilesender har reddet mang en skipper. Havner du i vannet, kan redningsskøyte, fly eller helikopter finne posisjonen ved å peile radiosignalet.

Med synkende pris og mindre volum blir dette sikkerhetsutstyret stadig oftere å finne også om bord i fritidsbåter.

I tillegg til radiosender er denne peileren utstyrt med GPS. Produsenten McMurdo lokker med at det går mye kjappere å lokalisere den skipbrudne.

Innretningen tåler temperaturer ned til 20 kalde, fungerer både på land og til vanns, men flyter ikke.





Smalbånd til sjøs NISJE: VHF Data er ikke den raskeste internettforbindelsen, men utviklingsingeniør Thomas Hirsch hos Telenor Maritim Radio satser på nyttetjenester som ikke krever stor hastighet.
Smalbånd til sjøs NISJE: VHF Data er ikke den raskeste internettforbindelsen, men utviklingsingeniør Thomas Hirsch hos Telenor Maritim Radio satser på nyttetjenester som ikke krever stor hastighet.

Smalbånd til sjøs

Nyttige tjenester skal øke interessen for Telenors smalbånd over VHF.

VHF Data fra Telenor Maritim Radio har ikke tatt helt av. Med rekkevidde langt fra kysten i forhold til tradisjonelt mobilt bredbånd, jobbes det med flere tjenester som skal gjøre teknologien mer attraktiv.

– Vi har en pilot i gang med ”mann over bord”-funksjon. Hvis du faller over bord, kan du aktivere en brikke festet på klærne, slik at det går en nødsignal over VHF Data til redningstjenesten, forklarer utviklingsingeniør Thomas Hirsch hos Telenor Maritim radio.

– I tillegg er VHF-linjene egnet til fjernovervåking av prosesser om bord på båter. Dette kan styres med en PC fra land, sier ingeniøren.

VHF Data er en ren satsing på bedriftsmarkedet. Her venter Telenor spent på nye regler for fiskerisporing av mindre fartøy. Det kan skape nye behov som denne nisjeløsningen kan dekke.

Landets nordligste båtmesse

Båtmessa i Sandnessjøen har vokst seg stor på ti år, med dugnad og håp om godt vær.

Seks tusen kvadratmeter på land, kai og vann trenger utstillingen for å få plass til alle leverandører som vil vise seg frem i den lille byen ytterst på Helgelandskysten.

Båtbransjen melder om vanskelige tider, og storebror ”Sjøen for alle” merket redusert pågang denne våren.

– Vi har faktisk én leverandør mer enn i fjor, sier Gunnar Meyer i messekomiteen.

Fler: Gunnar Meyer i komiteen for båtmessa i Sandnessjøen kan melde om større pågang i år.
Fler: Gunnar Meyer i komiteen for båtmessa i Sandnessjøen kan melde om større pågang i år. Espen Zachariassen

Om lag 100 fritidsbåter av ymse fabrikat og alle de store leverandørene av maritim elektronikk finner veien nordover i mai.

Viktig farvann

– Vi finner mye av våre produkter i disse farvannene, og da er det en viktig mulighet til å backe opp både kunder og lokal forhandler, forklarer Kjetil Wilhelmsen fra Belamarin i Råde i Østfold – 1065 kilometer lenger sør.

Handelsstanden jobber sammen om båtmessa, og det meste går på dugnad. Vaktholdet går i regi av lokale idrettslag.

– Det blir ikke så mye pluss, hvis vi ser på timeinnsatsen. Men folk er entusiastiske og sørger for å holde messa i gang, sier Meyer, som til daglig driver det maritime elektronikkutsalget.

Størst av alle

10.000 mennesker besøkte utstillingen i regionssenteret på Ytre Helgeland den andre helgen i mai.

Til sammenligning hadde landets offisielt største båtutstilling ”Sjøen for alle” på Lillestrøm 41.000 innenfor dørene. Og da er det betraktelig forskjell i befolkningsgrunnlaget.

Nordland har 235.000 innbyggere, mens nedslagsfeltet til ”Sjøen for alle” teller ti ganger så mange hvis vi regner åtte fylker i kjørbar radius.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.